چک لیست روزانه لیفتراک

نکات مربوط به راهنمای خرید لیفتراک 3 تن

چک لیست روزانه لیفتراک برای اطمينان از بازرسی لیفتراک و قطعات لیفتراک مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، از چک لیست ‌های لیفتراک، می ‌توان برای بازرسی‌ های ایمنی و بررسی‌ های نگهداری استفاده کرد تا احتمال آسیب دیدگی و خطرات در محل کار کاهش پیدا کند.
کسب و کار شما هر چه که باشد، باید ایمنی کارکنان خود را در اولویت قرار دهید. حفظ ایمنی آن‌ها در هنگام کار با ماشین آلات بسیار ضروری است و در این راستا باید دستورالعمل‌ های بازرسی لیفتراک را دنبال کنید. به عبارت دیگر، با اجرای روزانه چک لیست بازرسی لیفتراک، سطح ایمنی اپراتورهای دستگاه را بالا می برید.

بازرسی لیفتراک

لیفتراک ‌ها تجهیزات مناسبی برای جابه‌جا کردن بار در محیط ‌های صنعتی هستند. علی رغم کیفیت ساخت بالا، لیفتراک ها نیز مانند دیگر ماشین ‌ها با استفاده زیاد از مستهلاک شده و خراب می شوند. بنابراین، لازم و ضروری است که قطعات دستگاه به صورت مرتب و دوره ‌ای بازرسی و چک شوند. در ادامه به چند نکته کلیدی اشاره خواهیم کرد تا با در نظر گرفتن آنها، بتوانید به صورت دوره ‌ای لیفتراک را بازرسی کنید. مهم است که تمام قطعات متحرک را روغن‌کاری کنید، تا در حین کارکردن دچار مشکل نشوید. با انجام دادن این کار می ‌توانید از اصطکاک بین قطعات و فرسایش ناشی از آن جلوگیری کنید.

چک لیست روزانه لیفتراک

بررسی روزانه لیفتراک شما شامل: بررسی بصری و بازرسی قبل از بهره‌برداری می شود. اما این دو به چه معنا هستند و چطور انجام می شوند؟

لیفتراک‌ ها باید قبل از هر بار استفاده کردن به‌طور کامل بررسی شوند و این کار معمولا توسط سرپرست واحد انجام می شود.
بازرسی بصری لیفتراک؛ ابتدا، باید یک بررسی بصری کلی از لیفتراک انجام دهید‌. در این مرحله سعی کنید هر چیزی که نیاز به تعمیر و اصطلاح دارد را تشخیص داده و در جهت رفع آن اقدام نمایید. وجود کپسول آتش نشانی را بررسی نموده و سپس به چک کردن لاستیک ‌ها اقدام کنید. لازم است که سطح آسیب دیدگی، شکاف و تخت بودن لاستیک به طور دقیق ارزیابی شود.

می توانید فشار هوای لاستیک را با فشار‌سنج دقیق بررسی کنید.
سپس به سراغ سیستم سوخت بروید. برخی از لیفتراک ‌ها با گازوئیل و برخی دیگر با برق کار می‌کنند. مطمئن شوید که مخزن سوخت را درست نصب کرده‌اید، وضعیت شیلنگ ‌های هیدرولیک ایمن است.
پس از آن شاخک‌ ها را بررسی کنید، و مطمئن شوید که هر دو شاخک هم‌سطح با يکديگر هستند. هر گونه آسیب دیدگی، ترک و شکستگی را چک نموده و اطمینان حاصل کنید که دندانه ‌های آن سالم هستند یا فرسوده و شکسته باشند.
در آغاز هر شیفت کاری باید این موارد را رعایت کنید:

  • کنترل‌ های اجرایی و اضطراری
  • وسایل ایمنی
  • وسایل محافظ اپراتور
  • لاستیک و چرخ
  • کابل‌ ها و سیم کشی
  • سطح مایع باتری
  • سطح روغن موتور
  • سطح روغن هیدرولیک

مراحل بازرسی لیفتراک

این چک لیست، توسط مدیران بازرسی و به منظور اطمینان از سلامت لیفتراک و عملکرد درست آن انجام می گیرد.
بسیار مهم است که وضعیت لیفتراک ها به خصوص در هنگام روشن بودن موتور دستگاه، ارزیابی شود. در این راستا باید نسبت به کنترل اینچ، اتصال شتاب دهنده، خرابی فرمان، صداهای غیرعادی یا لرزش‌ های غیر معمول دقت داشته باشید و فورا نسبت به رفع هر یک از نواقص موجود اقدام کنید.

هنگام استفاده صحيح از جرثقیل، باید ایمنی آن را در نظر بگیرید. تشخیص مشکل ‌های کوچک در لودر می ‌تواند، از مشکل ‌های بزرگ در آینده جلوگیری کند. این کار علاوه بر حفاظت از جان اپراتور، ایمنی همه افراد حاضر در منطقه را نیز تأمین می‌کند.

چک لیست ایمنی لیفتراک قبل از کار اپراتور

یک سیستم قابل اعتماد از بررسی های روزانه، سنگ بنای نگهداری خوب و پیشگیری از حوادث ناخوشایند است. چک لیست روزانه قطعات موتوری لیفتراک اطمینان حاصل می کند که همه چیز در بهترین وضعیت قرار دارد و جای نگرانی در مورد احتمال نقص فنی ماشین آلات سنگین نیست.
دقت داشته باشید که تعمیر، نگهداری و بررسی‌ها باید دقیقا طبق دستورالعمل‌های سازنده آن انجام شود. توصیه می‌‎شود که تمامی موارد زیر را به دقت چک کرده تا از ایمنی لیفتراک مطمئن شوید.

  • چنگال، صفحه کالسکه، زنجیره
  • چراغ‌ ها، شیشه جلو اتومبیل و آینه ‌ها
  • چراخ و لاستیک
  • منبع انرژی
  • سازه‌ ها
  • محفظه اپراتور؛ کمربندی ایمنی

بازرسی تست عملکردی لیفتراک

یکی از موارد چک لیست بازرسی لیفتراک، بازرسی تست عملکردی می ‌باشد که باید به دقت انجام شود. بررسی ‌های بصری قبل از روشن کردن دستگاه:
قبل از اینکه برای تنظیم جرثقیل سوئیچ را بچرخانید، باید تست بصری را به ‌طور کامل انجام دهید. با هدف تشخیص هرگونه آسیب، به بررسی تمام مولفه‌ ها اقدام کنید. در صورت وجود هرگونه مشکل، سعی کنید جرثقیل خود را به‌ کار نگیرید.
ببینید آیا روغن جرثقیل نشتی دارد یا خیر. سپس درام را بازرسی کنید. بازرسی بصری خود را با بررسی قسمت‌ های قابل مشاهده، از جمله شیارهای برشی ادامه دهید زیرا همگی می‌توانند بر روی عملکرد مناسب ماشین تأثیر بگذراند.

سخن پایانی

به‌طور کلی چک لیست لیفتراک، باید روزانه توسط اپراتور صورت بگیرد. اگرچه چک لیست روزانه اپراتور کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می ‌برد ولی برای محافظت از لیفتراک بسیار مهم می‌باشد.

سوالات متداول چک لیست روزانه لیفتراک

چرا چک لیست روزانه لیفتراک اهمیت دارد؟
چک لیست لیفتراک، به صورت روزانه برای اطمینان از ایمنی لیفتراک لازم و ضروری است. لیست جامع از بررسی ‌های روزانه باید انجام شود تا از ایمنی وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید. همچنین، بررسی ‌های ایمنی روزانه مشکلات احتمالی لاستیک ‌ها، فرمان، ترمز یا عملکرد سیستم هیدرولیک را تشخیص داده و رفع می کند.

آیا چک لیست لیفتراک، فقط یک بار در روز کافی است؟
خیر. در نظر داشته باشید که بررسی‌ های ایمنی روزانه فقط یک بار در روز کافی نیست. بلکه باید در شروع هر شیفت کاری انجام شود، بنابراین اگر لیفتراک ها از طریق چندین اپراتور در یک روز در حال کار هستند، در شروع هر شیفت کاری اپراتور جدید باید به بررسی ‌های ایمنی قطعات‌ اقدام نمایید.

در چک لیست لیفتراک چه اطلاعاتی درج می شود؟
تاریخ
نام اپراتور
موقعیت کار
شماره کامیون
مدل و شماره سریال
زمان سنج

 

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366