محدودیت سرعت لیفتراک

محدودیت سرعت لیفتراک

لیفتراک به دلیل کارآیی بالایی که دارد در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع از این محصول جهت جابه جایی محموله های سنگین و بارها استفاده می شود. البته استفاده از لیفتراک نیز باید با رعایت نکات ایمنی انجام شود. رعایت قوانین ایمنی در استفاده از لیفتراک در صنایع اهمیت زیادی دارد و باید محدودیت سرعت لیفتراک در صنایع حفظ شود.

آمارهای به دست آمده در رابطه با استفاده از این محصول نشان دهنده این است که بسیاری از افراد در صنایع در استفاده از این محصول جان خود را از دست می دهند. بنابراین استفاده از این محصول کارآمد در صنایع نیازمند رعایت قوانین کار است.

حداکثر سرعت لیفتراک

در رابطه با حداکثر سرعت لیفتراک نمی توان دقیق عدد مشخص را برای میزان حداکثری سرعت لیفتراک بیان کرد. در واقع محدودیت سرعت لیفتراک به حمل بار در محل، محیطی که لیفتراک در آن حمل می شود و همچنین نوع وسیله نقلیه بستگی دارد. به طور مثال می توان بیان کرد که میزان حداکثر سرعت در لیفتراک های برقی در حدود 12 کیلومتر در ساعت است.

البته در لیفتراک های دیزلی سرعت در حدود 30 کیلومتر در ساعت است. بنابراین می توان اینگونه بیان کرد که زمان حمل بارهای سنگین سرعت لیفتراک نیز با توجه به ظرفیت آن محدود می شود. با این اوصاف می توان با توجه به محدودیت سرعت لیفتراک بیان کرد که حداکثر سرعت یک لیفتراک حدود نیمی از حداکثر ظرفیت بار آن است.

با توجه به این امر می توان به این نتیجه رسید که برای یک بار 2 تنی سرعت لیفتراک نباید از 16 کیلومتر در ساعت تجاوز کند. البته محدودیت سرعت لیفتراک در زمان کار در مناطق شلوغ یا محیط داخلی ممکن است کمتر باشد. بنابراین برای محدودیت سرعت لیفتراک بهتر است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

در رابطه با سرعت ایمن لیفتراک نیز می توان بیان کرد که با توجه به موقعیت سرعت ایمن لیفتراک نیز متفاوت است. به طور مثال زمان نزدیک شدن به گوشه های انبار زمان خوبی برای آزمایش حداکثر سرعت یک لیفتراک نیست.

حداکثر سرعت لیفتراک

حداکثر سرعت

دستور العمل های osha

با توجه به نگرانی های موجود در رابطه با سرعت و همچنین محدودیت سرعت لیفتراک دو قانون osha وجود دارد. این دو قانون شامل 29 CFR 1910.178(n)(8) و 29 CFR 1910.178(n)(15) است.

29 CFR 1910.178(n)(8)
این قانون مهم ترین مقررات محدودیت سرعت لیفتراک است که باید در زمان استفاده از این محصول در صنایع رعایت شود. این قانون در بسیاری از انواع لیفتراک ها و شرایط سفر نیز صدق می کند. طبق این قانون لیفتراک ها باید با سرعتی هدایت شوند که به آنها اجازه دهد که به روش ایمنی در صنایع متوقف شوند.

29 CFR 1910.178(n)(15)
البته برای کاهش خطر تصادفات لیفتراک در صنایع ناشی از چرخش خیلی سریع یا تند طراحی شده است که این امر موجب کاهش خطرات احتمالی در زمان استفاده از این محصول می شود. با توجه به این دستورالعمل اپراتورها باید سرعت را با چرخاندن فرمان با سرعت متوسط و کنترل شده به سطح ایمن و قابل قبولی کاهش دهند.

دستور العمل های osha

دستور های osha

تعیین فواصل ایمن

در پاسخ به این سوال که لیفتراک ها در صنایع با چه سرعتی حرکت می کنند می توان اینگونه بیان کرد که سرعت لیفتراک به دستورالعمل های سازنده و نوع لیفتراک بستگی دارد. با توجه به این امر باید بیان کرد که هر اپراتوری باید از میزان حداکثری سرعت لیفتراک بدون توجه به مدلی که در حال رانندگی با آن است مطلع شود.

به طور معمول در رابطه با محدودیت سرعت لیفتراک اپراتورها همیشه مقدار مناسبی از ترمز را برای جلوگیری از تصادف اعمال می کنند. بنابراین می توان بیان کرد که در صورت نیاز به توقف ناگهانی انجام این کار کمی با مشکل همراه خواهد بود. تنظیم محدودیت سرعت لیفتراک با توجه به حداقل فاصله ایمن می تواند این بار را از دوش اپراتورها بردارد و به موجب آن از تصادفات و صدمات احتمالی نیز جلوگیری کند.

نحوه کنترل سرعت

در رابطه با محدودیت سرعت لیفتراک می توان بیان کرد که اپراتورها مسئول رانندگی با سرعت ایمن لیفتراک هستند. با توجه به این امر در ادامه مواردی وجود دارد که می توان با بکار گرفتن این مراحل سرعت لیفتراک را کنترل کرد که عبارت اند از:

برای یادآوری دائمی برای حفظ سرعت ایمن لیفتراک می توان تابلوهای سرعت لیفتراک را در جایی نصب کنید که اپراتورها بتوانند به راحتی آن را ببینند.
سرعت گیر لیفتراک را در مسیرهای لیفتراک در نقاط کور، معابر و مناطقی که تردد عابران پیاده قرار دارد نصب کنید. با قرار دادن سرعت گیر لیفتراک به کنترل سرعت آن نیز کمک بزرگی خواهید کرد.

نصب دستگاه های محدود کننده سرعت بر روی لیفتراک نیز راه حل دیگری در حفظ کنترل سرعت است.
مجهز کردن لیفتراک نیز به هشدارهای سرعت هم یکی دیگر از روش های حفظ کنترل سرعت در لیفتراک است. استفاده از این تجهیزات کارآمد موجب می شود تا اگر سرعت اپراتورها بیش از حد مجاز شود به راحتی هشدار می دهند.

البته هشدارهای سرعت لیفتراک را می توان برای هشدار دادن با ایجاد بوق زمانی که لیفتراک به حد مجاز سرعت نزدیک می شود به راحتی تنظیم کرد.

زمانی که سرعت اپراتور از حد مجاز بیشتر باشد چراغ های آلارم یا چشمک می زنند یا اینکه صدای آژیری بلندی از آن شنیده می شود.

نحوه کنترل سرعت

کنترل سرعت

بهترین روش های ایمنی

برای جلوگیری از واژگون شدن و حوادث احتمالی کار با لیفتراک اعمال محدودیت سرعت لیفتراک تاثیر قابل توجهی دارد. بنابراین باید از بهترین روش های ایمنی استفاده کنید. این روش های ایمنی در استفاده از لیفتراک عبارت اند از:

  • همیشه سعی کنید با سرعتی با لیفتراک کار کنید که امکان توقف آن به صورت کنترل شده و ایمن وجود داشته باشد.
  • بر روی زمین های لغزنده و خیس به آرامی و با احتیاط حرکت کنید.
  • بالابر خود را در محدوده سرعت مجاز قرار دهید و همیشه باید مراقب حداکثر سرعت لیفتراک باشید.
  • روی سطوح درجه بندی شده و سطح شیب دار باید احتیاط بیشتری کنید.
  • در زمان حرکت در نقاط کور و تقاطع بهتر است سرعت لیفتراک را کاهش دهید و البته بوق آن را نیز به صدا در آورید.
  • سرعت در گوشه ها را با چرخاندن در یک حرکت صاف کاهش دهید.

پیشرفت در فناوری کنترل سرعت لیفتراک ‌برقی

با توجه به خطرات احتمال و حوادثی که در رابطه با استفاده از لیفتراک در صنایع پیش می آید محدودیت سرعت لیفتراک با در نظر گرفتن روش های ایمنی بهترین نتیجه را خواهد داد. با توجه به این امر کارفرمایان روش های ایمنی را در کنترل کردن سرعت لیفتراک به کار می برند.

کنترل سرعت لیفتراک برقی با مزیت های زیادی همراه است که به موجب بکارگیری آن در استفاده از لیفتراک نگرانی های این مورد نیز به راحتی حل خواهد شد. با توجه به اینکه دو نوع کنترل سرعت درایو به صورت AC و DC وجود دارد.

امکان فناوری کنترل سرعت متغیر بیشتر با AC فراهم می شود و استفاده از سیستم DC نیز این امکان را برای اپراتورها فراهم می کند که ولتاژ خاصی را به موتور برای کار با بالابر اعمال کنند. با این حال می توان بیان کرد که استفاده از لیفتراک برق محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

پیشرفت در فناوری کنترل سرعت لیفتراک ‌برقی

فناوری کنترل سرعت لیفتراک ‌برقی

سخن پایانی

محدودیت سرعت لیفتراک برای کنترل سرعت لیفتراک در صنایع بسیار حائز اهمیت است که به موجب آن حوادث و صدمات احتمالی کار با آن در صنایع نیز به مراتب کاهش می یابد. در نظر داشتن روش های ایمنی در استفاده از لیفتراک در صنایع موجب کنترل سرعت آن می شود.

سوالات متداول محدودیت سرعت لیفتراک

چگونه می توان سرعت لیفتراک را کنترل کرد؟
برای کنترل سرعت لیفتراک می توان به طور صحیح از پدال گاز و ترمز استفاده کنید.
مدت زمانی که طول می کشد تا یک لیفتراک با سرعت کامل متوقف شود چقدر است؟
مدت زمان لازم برای متوقف کردن سرعت کامل بالابر بستگی به نوع بالابر و دیگر عوامل مختلف دارد.
حد معمول سرعت لیفتراک چقدر است؟
محدودیت سرعت لیفتراک با توجه به تنظیمات آن در هر اپراتوری متفاوت است.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366