فرق کویل و دلکو

فرق کویل و دلکو

خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر بخش وظیفه خاصی را بر عهده دارد. سیستم برق رسانی یکی از مهم ترین نمونه از بخش ها می باشد. این سیستم از اجزاء مختلفی تشکیل شده است، کویل و دلکو نیز دو نمونه از این قطعات می باشند. اگر می خواهید با این دو قطعه بیش تر آشنا شوید و یا این که فرق کویل و دلکو را بدانید کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فرق کویل و دلکو

برای این که متوجه شوید فرق کویل و دلکو چیست، بهتر است که ابتدا با هر یک از این قطعات بیش تر آشنا شویم و سپس به تفاوت میان آن ها بپردازیم. دلکو یکی از قطعاتی می باشد که در سیستم برقی و مکانیکی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه وظیفه دارد که برق را از کوئل به شمع ها منتقل کند و این اتفاق باید در مدت زمان مناسبی انجام گیرد.

این قطعه دارای یک روتور می باشد که برق با ولتاژ بالا را از کوئل دریافت کرده و به شمع ها می رساند. این قطعه برای برق رسانی به شمع ها بسیار دقیق و منظم عمل می کند و این امر در نهایت سبب ترکیب شدن سوخت و هوا در محفظه احتراق می شود. اگر دلکو با مشکل و یا ایرادی مواجه شود در کل سیستم خودرو اختلالاتی به وجود می آید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

شناخت کویل و تفاوت آن با دلکو

شناخت کویل و تفاوت آن با دلکو

  1. کاهش قدرت پیشرانه: اگر این قطعه به درستی کار نکند قدرت پیشرانه کم شده و مخلوط سوخت و هوا به خوبی نمی سوزد. در نهایت نیز خودرو نمی تواند با قدرت و شتاب لازم حرکت کند.
  2. روشن شدن چراغ چک: در شرایطی که این قطعه از کار بیفتد واحد کنترل گزارش عدم ترکیب درست و اصولی سوخت و هوا را به کامپیوتر می دهد. این امر سبب می شود تا پشت آمپر ها چراغ های هشدار روشن شوند.
  3. نوسان دور موتور:‌ اگر متوجه شدید که این قطعه خراب شده است باید هر چه سریع تر روتور و درپوش را چک کنید زیرا احتمال خراب شدن آن ها نیز وجود دارد.
  4. افزایش آلایندگی و مصرف سوخت:
    خراب شدن این قطعه از برق رسانی مناسب به شمع ها جلوگیری می کند. این امر در نهایت باعث سوخت ناقص و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می شود.
  5. صدا ها و لرزش های غیر عادی:‌ یکی دیگر از نشانه های خرابی این قطعه، صدا و لرزش های غیر متعارف در خودرو می باشد.

شناخت کویل و تفاوت آن با دلکو

در حالت کلی اختلاف پتانسیل باتری خودرو ها در حدود ۱۲ ولت می باشد. در نتیجه این اختلاف پتانسیل کم بود و نمی تواند در جرقه زدن شمع ها به خوبی عمل کند. از این رو از قطعه ای به نام کویل استفاده می کنند تا ولتاژ باتری را افزایش داده و شرایط را برای عملکرد مناسب شمع ها فراهم کنند. این وسیله در حقیقت یک سیم پیچ می باشد که نقش تقویت کنندگی را در سیستم برق رسانی بر عهده دارد.

اساس کار آن ها بر اساس القای جریان الکتریکی می باشد و در انواع و مدل های مختلفی ساخته می شوند. نمونه های با وایر و بدون وایر این محصولات دو دسته اصلی این قطعات می باشند. این محصولات دارای اجزای متفاوتی هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • سیم پیچ اولیه:‌ تعداد دور سیم ها ۲۵۰ تا ۳۵۰ حلقه می باشد که مقاومت ۳ اهمی را ایجاد می کند.
  • سیم پیچ ثانویه: تعداد دور سیم ها در این بخش بین ۱۵ تا ۳۰ هزار حلقه است.
  • هسته مرکزی: این بخش از نوعی آلیاژ مقاوم در برابر حرارت مانند آلیاژ پلاتین ساخته می شود.
  • پایه جرقه زنی:‌ تعداد پایه ها در این بخش بر اساس تعداد سیلندر های موتور تعیین می گردد.
  • عایق سیم پیچ ها: این بخش در بین سیم پیچ ها قرار می گیرد تا از آسیب رسیدن به سیم پیچ ها در هنگم حرارت جلوگیری کند.
  • بدنه اصلی:‌ این بخش از جنس آلومینیوم بوده و ضریب انتقال حرارت بسیار بالایی دارد.

بررسی تفاوت بین کویل و دلکو

برای این که فرق کویل و دلکو را بدانید، باید در نظر داشته باشید که هر دو این قطعات از تجهیزات مورد استفاده در خودرو می باشند. از طرفی این دو قطعه در سیستم برق رسانی خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرند و هر یک از آن ها وظیفه خاصی بر عهده دارند. اگر بخواهیم به تفاوت میان این دو قطعه بپردازیم باید بگوییم که این دو از نظر نحوه عملکرد با هم متفاوت می باشند. در حقیقت هر یک از آن ها وظیفه خاصی در سیستم برق خودرو ها بر عهده داشته و جایگاه ویژه ای در اتومبیل ها دارند. کویل ها یکی از قطعات مهم در سیستم برقی رسانی هستند.

تفاوت کویل و دلکو

تفاوت بین کویل و دلکو

این قطعه که تامین برق فرآیند احتراق را بر عهده دارد، یکی از اجزای مهم در سیستم اتومبیل ها می باشد. این وسیله ولتاژ تولید شده توسط باتری را تقویت می کند و سپس دلکو این ولتاژ را به شمع ها می رساند. در حالت کلی این دو وسیله مکمل یکدیگر بوده و با هم دیگر کار می کنند. از نظر ظاهری، ابعاد و اجزای تشکیل دهنده نیز کاملا با هم متفاوت می باشند و نمی توان آن ها را با هم مقایسه کرد.

کلام آخر

برای این که فرق کویل و دلکو را متوجه شوید، ابتدا به بررسی هر یک از این دو پرداخته و سپس با تفاوت های میان آن ها آشنا شدیم. کویل ها ولتاژ‌ مورد نیاز برای جرقه زنی شمع ها را فراهم می کنند و دلکو این ولتاژ تامین شده را به شمع ها می رساند. این دو قطعه نقشی مکمل در سیستم برق رسانی خودرو ها بر عهده دارند و از نظر ساختاری و اجزای تشکیل دهنده نیز کاملا با هم متفاوت می باشند. از این که تا پایان همراه ما بودید بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که از مطالعه مقاله لذت برده باشید.

سوالات متداول در مورد فرق کویل و دلکو

  1. چند نمونه کویل با وایر ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد؟
    کویل های معمولی و کویل دوبل دو نمونه از این محصولات هستند بیش تر در خودرو های انژکتوری مورد استفاده قرار می گیرند.
  2. چند نمونه از کویل های بدون وایر را معرفی کنید؟
    این نوع کویل ها در حالت کلی به دو دسته اصلی کتابی و قلمی تقسیم بندی می شوند. این نمونه از کویل ها به صورت مستقیم با خود شمع در ارتباط می باشند.
  3. امروزه به جای دلکو از چه سیستمی در خودرو ها استفاده می کنند؟
    امروزه سیستم های الکترونیکی جای این قطعه را گرفته اند و قطع و وصل شدن جریان از طریق ECU کنترل می شود.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366