تفاوت لیفتراک گازی، دیزلی و برقی

تفاوت لیفتراک گازی، دیزلی و برقی

لیفتراک ها دارای ویژگی های مختلفی از جمله: نوع سوخت مصرفی، ظرفیت، ارتفاع بالابر و ویژگی های دکل می باشند. نکته مهمی که بایستی هنگام خرید لیفتراک به خاطر بسپارید این است که مشاوران با تجربه ای وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا بهترین تصمیم را بر اساس نیازهای حمل و نقل در کسب و کار خود بگیرید.

طی این راهنمایی ها و مشاوره ها انواع لیفتراک ها بر اساس کاربرد هر کدام و مزایای آنها در کاربردهای مختلف توضیح داده می شوند. درک این اصول به یافتن لیفتراک مناسب برای صنعت و نیازهای جابجایی کسب و کار شما بسیار حائز اهمیت می باشد. بدین ترتیب در این مقاله به بررسی انواع لیفتراک ها بر اساس نوع سوخت مصرفی می پردازیم. در انتها در رابطه با مناسب بودن هر نوع از لیفتراک در فضایی مشخص صحبت خواهیم نمود.

به طور کلی لیفتراک ها از نظر منبع سوخت به 5 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • لیفتراک دیزلی
  • لیفتراک برقی
  • لیفتراک گازی
  • لیفتراک بنزینی
  • لیفتراک دوگانه سوز (گاز و بنزین)

هر کدام از این  لیفتراک ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت تا به خوبی متوجه تفاوت لیفتراک گازی، دیزلی و برقی، شوید.

تفاوت لیفتراک گازی، دیزلی و برقی

لیفتراک دیزلی

مزیت اصلی استفاده از موتورهای دیزلی در حمل و نقل این است که، این لیفتراک ها دارای قدرت بیشتری می باشند. موتورهای دیزلی در لیفتراک‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شوند و در فضای باز، زمین‌های ناهموار و حمل و نقل های بزرگ و سنگین مناسب‌تر می باشند. هزینه های طولانی مدتی که در استفاده از لیفتراک های دیزلی وجود دارد شامل سوخت، تعمیر و نگهداری می باشد. لیفتراک با موتورهای دیزلی طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی را با الزامات حمل و نقل سنگین برآورده می نمایند. تصویر زیر نشان دهنده موتور یک لیفتراک دیزلی می باشد.

لیفتراک دیزلی

مزایا و معایب لیفتراک دیزلی

مزایا:

  • کامیون های دارای سوخت دیزلی برای استفاده در فضای باز مناسب هستند، جایی که دود تولید شده می تواند به راحتی بدون تمرکز در یک فضای بسته و ایجاد مشکلات زیست محیطی یا ایمنی خارج شود. علاوه بر این، با مبدل یا تصفیه کننده کاتالیزوری مناسب روی اگزوز، انتشار گازهای گلخانه ای را می توان تا حدزیادی کاهش داد که در مصارف واجب گهگاهی و کوتاه مدت در استفاده در داخل ساختمان قابل قبول باشد.
  • لیفتراک های دیزلی گشتاور بیشتری در مقایسه با کامیون های گازسوز دارند که عملکرد آنها را در شیب ها بهبود می بخشد و قدرت موجود برای بکسل کردن یا جمع کردن مصالح را افزایش می دهد. لیفتراک‌ دیزلی می‌تواند حتی سنگین‌ترین بارها را با مشخصات وزنی 1 تا 25 تن را در خود جای دهد و حمل نماید.
  • علاوه بر این، در موتورهای دیزلی هیچ خطری برای از دست دادن ناگهانی نیرو وجود ندارد که این مورد می تواند در مورد موتورهای گازسوز یا برقی وجود داشته باشد؛ به ویژه در هنگام استفاده از اتصالات هیدرولیک، از جمله گیره های چرخان، تیپلرهای رو به جلو و پخش کننده های چنگال بسیار مهم است.
  • لیفتراک های دیزلی اغلب به گونه ای ساخته می شوند که از سایر انواع لیفتراک قوی تر باشند و این می تواند هزینه نگهداری و سرویس این کامیون ها را کاهش دهد.
  • برخلاف مدل های برقی که نیاز به شارژ شبانه دارند، لیفتراک های دیزلی را می توان در هر زمانی بدون وقفه استفاده کرد. نشانگر سوخت، میزان مخزن سوخت را نمایش می دهد و شما می توانید قبل از اتمام کامل سوخت، تنها در عرض چند دقیقه باک‌ را دوباره پر ‌کنید؛ بنابراین هیچ توقف ناگهانی در لیفتراک‌های دیزلی رخ نمی‌دهد.

معایب:

  • لیفتراک های دیزلی معمولاً برای استفاده در فضای داخلی مناسب نیستند. در واقع، از سال 2003 استفاده از لیفتراک های دیزلی با وزن بالاتر از چهار تن در یک فضای بسته برای شرکت ها غیرقانونی بوده است.
  • این نوع لیفتراک ها بسیار پر سر و صداتر از لیفتراک های برقی و گازی هستند و دود اگزوز تولید می کنند که در محیط کار نامطلوب است و در صورت کار در فضای بسته می تواند آلارم دود و آلودگی شدید را ایجاد کند.
  • برای برخی از شرکت ها، لیفتراک های دیزلی ممکن است ناخوشایند باشند، زیرا معمولاً بزرگ هستند و به فضای بیشتری برای جابجایی و ذخیره سازی نیاز دارند.
  • لیفتراک های دیزلی معمولا ارزان تر از برقی هستند اما گران تر از لیفتراک های گازسوز می باشند. همچنین هزینه نگهداری آنها بیشتر از لیفتراک های برقی است، اما معمولاً هزینه کمتری نسبت به کامیون های گازسوز دارند.

 

لیفتراک برقی

لیفتراک های برقی به طور معمول برای جابجایی های داخلی استفاده می شوند و برای سطوح صاف و بتنی ایده آل می باشند. بزرگترین مزیت لیفتراک برقی باطری آن می باشد که بدین ترتیب از سوخت های فسیلی استفاده نشده و در نهایت گازهای گلخانه ای مضر ایجاد نمی گردد. به عبارتی دیگر این نوع لیفتراک ها دوست دار محیط زیست می باشند. این نوع از لیفتراک ها مقرون به صرفه بوده و آلودگی صوتی نیز ایجاد نمی کنند. عدم تولید آلودگی صوتی یک مزیت برای اپراتورها و سایر افراد حاضر در محل کار می باشد.

فناوری‌های جدیدی که امروزه توسط تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در چند دهه اخیر به‌طور جهشی بهبود یافته است. باتری‌های لیفتراک از شارژ چرخه عمیق استفاده می‌کنند تا ساعت‌های طولانی‌تری مورد استفاده قرار گیرند، که بدین ترتیب به طور معمول یک شیفت کاری ۸ تا ۹ ساعته را پوشش می‌دهند. هزینه واقعی تجهیزات حمل و نقل مواد الکتریکی در مقایسه با سایر گزینه های سوخت گران تر به نظر می رسد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که هزینه های طولانی مدت برای نگهداری و شارژ یک لیفتراک آن را به مقرون به صرفه ترین گزینه سوخت تبدیل می کند.

لیفتراک برقی

 

مزایا و معایب لیفتراک برقی

مزایا:

  • کامیون های برقی در بین انواع مختلف لیفتراک ها دوستدار محیط زیست هستند و در حین کار دود یا گازهای مضر تولید نمی کنند و همچنین هنگام استفاده در فضاهای محدود بسیار ساکت تر و در نتیجه برای رانندگان راحت تر هستند.
  • از آنجایی که آنها سبک تر و فشرده تر از لیفتراک های دیزلی هستند، معمولاً در حرکت چابک تر می باشند. همچنین به دلیل نداشتن کلاچ یا پدال اینچ، رانندگی با آن‌ها نسبت به دیزل آسان‌تر است و برای شتاب‌گیری سریع‌تر یا مدیریت شیب‌ها نیازی به چرخاندن دور موتور نیست. لیفتراک های برقی نیز به گونه ای ساخته شده اند که قطعات متحرک کمتری داشته باشند که هزینه نگهداری و سرویس را کاهش می دهد.
  • از نظر سوخت رسانی به این لیفتراک ها، هزینه شارژ مجدد باتری در یک شب بسیار کمتر از پر کردن مخزن گازوئیل یا تعویض کپسول های گازوئیل است.

معایب:

  • هزینه اولیه مورد نیاز برای خرید یک لیفتراک برقی اغلب بیشتر از سایر انواع کامیون است، به دلیل هزینه های اضافی خرید باتری و نصب شارژر و برق مصرفی.
  • لیفتراک های برقی را نمی توان برای چندین شیفت استفاده کرد، زیرا باید آنها را یک شب رها کرد تا شارژ شوند، که می تواند باعث ناراحتی و کندی فرآیند انبارداری شود. یک راه حل برای مبارزه با این، خرید باتری های اضافی برای فعال کردن شبانه روز این نوع لیفتراک است که هزینه های اضافی را به همراه دارد. یک ایستگاه شارژ باتری نیز باید در فضای مناسب نزدیک به محیط کار نصب شود. قطع برق از شبکه سراسری می تواند از شارژ مجدد جلوگیری کند که می تواند بسیار ضرر رسان باشد.
  • بارگذاری نقطه بالاتر روی چرخ ها و محورهای لیفتراک های برقی به این معنی است که این لیفتراک ها نسبت به کامیون های دیزلی یا گازی برای عملکرد به سطح کف صاف تری نیاز دارند یا به عنوان مثال روی شیب خطر سقوط را دارند. استفاده از این لیفتراک‌های برقی در شیب‌ها می‌تواند باعث شود باتری سریع‌تر خالی شود، بنابراین برای برخی از محل‌های کار ممکن است به یک نسخه سنگین نیاز باشد.
  • با توجه به مقدار زیاد سیم کشی و قطعات الکتریکی، این لیفتراک ها برای استفاده طولانی مدت در فضای باز در هوای مرطوب یا شرجی ایده آل نیستند.

 

لیفتراک گازی

لیفتراک های گازسوز تنها دارای سیستم سوخت رسانی گاز (کپسول، رگولاتور گاز و میکسر هوا) می باشد و هرگونه مدارهای لوله کشی شده و برقی و باک که در سیستم های دیگر وجود دارد، در این نوع لیفتراک ها حذف شده است. لیفتراک گازی از لحاظ قدرت کمبودی نسبت به سایر لیفتراک ها نداشته و از نظر قیمت سوخت مصرفی، بسیار مقرون به صرفه می باشد. در این نوع لیفتراک ها به طور معمول حدود ۲۵۰ ساعت یک مرتبه و با توجه به سلامت کپسول، سیستم بایستی سرویس گردد. کپسول لیفتراک ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: کپسول های فابریک و کپسول هایی که در بازار موجود می باشند. کپسول فابریک گالوانیزه بوده و از درون نیز رنگ آمیزی شده که این مورد منجر می شود تا رطوبت موجود در محیط به کپسول آسیبی نرساند اما در کپسول های غیر فابریک این مورد وجود نداشته و زنگ ‌زدگی منجر به بروز اختلال در سیستم می گردد. در این نوع لیفتراک ها مسئله ایمنی بسیار حائز اهمیت می باشد و اپراتور دستگاه بایستی به صورت روزانه دستگاه را چک نماید تا در صورت وجود نشتی گاز آن را برطرف نماید.

لیفتراک گازی

 

مزایا و معایب لیفتراک گازسوز

مزایا:

  • لیفتراک‌هایی که با گاز مایع (LPG) کار می‌کنند، از بسیاری جهات انعطاف ‌پذیرترین گزینه در میان لیفتراک‌های با قدرت متفاوت هستند و این باعث محبوبیت فوق‌العاده آن‌ها شده است. برخلاف لیفتراک‌های دیزلی، لیفتراک‌های گازسوز برای استفاده در محیط‌های داخلی و خارجی مناسب هستند و می‌توانند در تمام ساعات شبانه روز بدون توقف برای شارژ مجدد کار کنند، همانطور که برای لیفتراک‌های برقی مورد نیاز است. کامیون‌های مجهز به LPG با قدرت 100% در سراسر جهان کار می‌کنند و بهره‌وری را حفظ می‌کنند که مخصوصاً زمانی که در خارج از منزل استفاده می‌شوند، جایی که سرعت‌های بالاتر ممکن است، قابل توجه است.
  • کامیون‌های گازسوز که اغلب به گونه‌ای فشرده‌تر از نسخه‌های دیزلی ساخته می‌شوند، مانور دادن آسان‌تر از لیفتراک‌های دیزلی بزرگ‌تر هستند که اغلب در محوطه‌های بزرگ و در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی هایی مانند لاستیک های کوشنی و شاسی جمع و جور، فضای مورد نیاز برای کامیون های گازسوز را در مقایسه با لاستیک های با قطر بزرگتر و افزایش فضای خالی مورد نیاز در اطراف قوس چرخ لیفتراک های دیزلی کاهش می دهد.
  • کامیون‌های گازسوز در حین استفاده ساکت‌تر هستند، به این معنی که سطح سر و صدای کمتری بر گوش رانندگان تأثیر می‌گذارد، که اگر قرار است لیفتراک تقریباً دائماً استفاده شود، می‌تواند مهم باشد. آنها همچنین دود اگزوز مضرر کمتری نسبت به لیفتراک های دیزلی تولید می کنند که آنها را برای استفاده در داخل خانه یا فضاهای بسته ایده آل می کند. این تا حدی به این دلیل است که مبدل‌های کاتالیزوری روی اگزوزها با موتورهای جرقه‌زننده گازسوز بهتر از موتورهای احتراق تراکمی دیزل کار می‌کنند. LPG در مقایسه با دیزل سوخت پاک تری است و آلایندگی بسیار کمتری نسبت به انواع دیزلی دارد.

معایب:

  • با برچسب قیمت ارزان تر، کامیون های گازسوز کمترین سرمایه اولیه را می طلبند. با این حال، هزینه های تعمیر و نگهداری می تواند بیشتر از نسخه های دیزلی و الکتریکی باشد، همراه با هزینه سوخت بالاتر؛ مانند کامیون های دیزلی، آنها نیز ممکن است به سرویس زمستانی سالانه با ضد یخ نیاز داشته باشند.
  • به دلیل احتمال نشت سوخت، کامیون های گازسوز برای برخی از محیط های کاری مناسب نیستند. تولید مواد غذایی و صنعت داروسازی.

لیفتراک بنزینی

همان طور که از نام این لیفتراک ها مشخص است، سوخت مصرفی آن ها بنزین می باشد. در حال حاضر لیفتراک بنزینی به نسبت کمتر تولید و یا وارد کشور عزیزمان می گردد و اکثر لیفتراک ها دوگانه سوز می باشند. لیفتراک های بنزینی از لحاظ قدرت و عملکرد هیچگونه کمبودی نسبت به سایر نمونه لیفتراک ها ندارد، با این وجود به دلیل مواردی مانند آلایندگی و گرانی سوخت کمتر از آن ها استفاده می شود. یکی از مزیت های استفاده از این لیفتراک ها این مورد می باشد که در شرایط جوی متفاوت به خصوص در هوای سرد به راحتی روشن می شوند. لیفتراک های بنزینی نسبت به لیفتراک های گازی دارای توان بیشتری می باشند، اما این تفاوت بسیار فاحش نمی باشد. لیفتراک های بنزینی با تعویض مرتب و به موقع فیلتر بنزین به سادگی قابل سرویس و نگهداری می باشند. ذکر این نکته حائز اهمیت می‌باشد که لیفتراک های بنزینی را می توان با تغییرات نسبتأ جزئی به انواع دوگانه سوز تبدیل نمود.

لیفتراک دوگانه سوز (گاز و بنزین)

لیفتراک های LPG و بنزینی که به عنوان لیفتراک های احتراق داخلی نیز شناخته می شوند، برای حمل و نقل سنگین تر و در مناطق بیرونی مناسب تر می باشند. مدل‌های کنونی از فناوری ‌هایی بهره می‌برند که نسبت به قبل در مصرف سوخت کارآمدتر می باشند. واحدهای گازسوز و بنزینی نسبت به لیفتراک با موتورهای دیزلی نرخ انتشار کمتری دارند و مونوکسید کربن کمتری تولید می کنند. از لیفتراک های احتراق داخلی می توان برای مدت طولانی استفاده نمود و برخلاف لیفتراک برقی که نیاز به چرخه شارژ در بین استفاده دارد، می توان در صورت نیاز به راحتی سوخت گیری کرد. با این وجود این لیفتراک ها برای محیط زیست چندان مناسب نمی باشند.

لیفتراک های LPG و بنزینی اغلب با قابلیت های سوخت دوگانه در دسترس هستند که به صاحبان کسب وکار این امکان را می دهد تا از هر نوع سوخت در لیفتراک خود استفاده کنند. LPG رایج ترین گزینه سوخت مورد استفاده می باشد چراکه می توان آن را به راحتی تهیه نمود و به سرعت جایگزین کرد. سیلندرهای گاز قابل تعویض هستند و می توان آنها را به صورت منظم به محل کار تحویل داد. اگر به ایستگاه های سوخت گیری در محل دسترسی ندارید LPG ممکن است بهترین گزینه سوخت برای شما باشد. اگر لیفتراک با قابلیت سوخت دوگانه خریداری می کنید، بایستی مطمئن شوید که هر دو سیستم تحویل سوخت را با هر سرویسی بازرسی کنید تا موتور و عملکرد لیفتراک خود را پایش نمایید.

لیفتراک دوگانه سوز

جمع بندی

وجود لیفتراک های مختلف بر اساس منبع سوختی مصرفی، طیف وسیعی از نیازها برای جا به جایی های مختلف در صنعت و صاحبان کسب و کار امکان پذیر می سازد. تامین کنندگان معتبر لیفتراک، مدیریت کسب و کار شما را ارزیابی کرده و راه حل های متناسب با نیازهای عملیاتی و الزامات کاربردی را به شماارائه می دهند. به عنوان یک قاعده کلی، لیفتراک برقی بهترین انتخاب برای مناطق بسته کوچکتر است که به مانور بیشتری نیاز دارند. دیزل برای بلند کردن وسایل سنگین تر و کار بر روی سطوح کف ناهموار در فضای باز بهترین است. لیفتراک گازی، انعطاف پذیری زیادی ارائه می دهد و ارزان ترین سرمایه گذاری اولیه است.

لیفتراک‌ها امروزه برای پاسخگویی به طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و جابجایی از جمله ذخیره‌سازی سرد، عایق آتش، فضاهای محدود و انبارداری طراحی شده‌اند. دنیایی از امکانات و محصولات وجود دارد که می‌توان آن ‌ها را با ویژگی ‌های خاص کسب‌ و کار شما تجهیز نمود.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366