ترمز لیفتراک چیست؟

ترمز-لیفتراک-چیست

وظیفه ترمز متوقف کردن است به همین دلیل به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر در هر وسیله ای به حساب می آید. عملکرد ترمز براساس اصطکاک بین دو سطح انجام می گیرد. البته مقدار اصطکاک آن بستگی به نیروی اعمال شده بین دو سطح درگیر شوند دارد که برحسب آن تغییر می کند. در ادامه ترمز لیفتراک تحت عنوان قطعات لیفتراک را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

ترمز لیفتراک

در رابطه با اینکه ترمز لیفتراک چیست؟ باید بیان کنیم که سیستم ترمز لیفتراک دارای اجزاء و قطعات مختلفی است که هر کدام از این اجزاء و قطعات دارای هدف مشخصی برای تحقق عملکرد سیستم ترمز هستند. زمانی که شما به عنوان راننده پدال ترمز را فشار می دهید این فشار به سیستم هیدرولیکی منتقل می شود.

در ادامه نیز روغن ترمز از پمپ زیر پا به لوله می رسد. با افزایش فشار هیدرولیکی نیز لنت ترمز یا کفشک ها به دیسک ها و کاسه های چرخان فشرده می شوند. در نتیجه این عملکرد نیز نیروی مکانیکی پدال ترمز به نیروی هیدرولیکی وارد می شود که در طی آن به ﻣﮑﺎﻧﻴﺴم هاﻱ ﺗﺮﻣﺰ ﭼﺮﺥ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲ شود. البته بسیاری از لیفتراک ها نیز به سیستم ترمز بوستری مجهز هستند.

در این نوع از سیستم ترمز لیفتراک، ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﮐﻤﻲ ﺑﺮ ﭘﺪﺍﻝ ﺗﺮﻣﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﮐﺎﻫﺶ دادن ﺳﺮﻋﺖ ﻳﺎ متوﻗﻒ ﮐﺮﺩﻥ آن ﮐﺎﻓﻲ است. در مواردی که موتور دستگاه خاموش یا بوستر خراب شود اپراتور بای بر پدال ترمز نیروی بیشتری وارد کند.

ترمز لیفتراک

ترمز

ترمز های پایی لیفتراک

با توجه به اینکه لیفتراک از نوع هیدرولیکی است به همین دلیل براساس اصل اول هیدرولیک کار می کند. طبق اصل اولیه هیدرولیک، اگر بر گازها و مایعات فشاری اعمال شود این فشار در تمام نقاط از جمله فضای مایعات و گازها نیز وارد و به طور یکسان توزیع می شود. با این حال می توان به اسانی نیرویی را به همه قسمت های مختلف دستگاه به طور یکسان منتقل کرد یا اینکه آن را چندین برابر مقدار اولیه رساند.

ترمز دستی لیفتراک

در رابطه با اینکه ترمز لیفتراک چیست و ترمز دستی آن به چه شکل عمل می کند باید بیان کنیم که ترمز دستی لیفتراک، سیستمی است که لیفتراک را در زمان پارک و توقف کردن از حرکت باز می دارد. با کشیدن دستگیره ترمز دستی، سیم مخصوص به ترمز کشیده می شود و در ادامه نیز دیسک های ترمز به فلانژ دیفرانسیل چسبیده می شود و در آخر نیز چرخ های جلو قفل می شود.

در واقع می توان بیان کرد که ترمز دستی لیفتراک به صورت یک ترمز طبلی خود انرژی زا است که بر روی شافت سرعت بالای گیربکس به راحتی نصب می شود. زمان پارک کردن لیفتراک، راننده ابتدا برای کم کردن سرعت لیفتراک، پدال ترمز پایی را فشار می دهد تا سرعت آن کمتر شود و در آخر نیز لیفتراک از حرکت بازایستد.

در زمان حرکت بر روی سطح شیب دار، لیفتراک تمایل پیدا می کند که روی سطح شیب دار به سمت پایین سر بخورد و در عین حال درام ترمز نیز تمایل دارد که در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخد. در این مواقع ترمزهای درام خود انرژی به طور معمول در لیفتراک های با تناژ سنگین بکار می روند.

ترمز دستی لیفتراک

ترمز دستی

تجهیزات ترمز لیفتراک

اگر لیفتراک بیش از حد اندازه استفاده شود ممکن است لنت های ترمز آن بیش از حد معمول فرسوده شوند. بنابراین بهتر است زودتر از زمان پیش بینی آن در کوتاهترین زمان ترمزها را بررسی کنید. به این نکته دقت داشته باشید که لنت های جدید ترمز باید از ساییدگی مناسبی برخوردار باشند در غیر این صورت نیروی اصطکاک مناسبی در ابتدای کار نخواهند داشت.

با این حال بهتر است لنت های ترمز مسافتی نو باشد و هیچ گونه فرسودگی نداشته باشد. تجهیزات ترمز لیفتراک شامل بازو، پدال ترمز، گریس خور، مخزن روغن موتور، لوله، فنر، پمپ ترمز زیر پا، کابل، دیسک ترمز، نگهدارنده، پیچ تنظیم، کابل، کفشک های ترمز پوسته و فنر است.

تجهیزات ترمز لیفتراک

تجهیزات ترمز

جمع بندی

سیستم لیفتراک چه نقشی در کنترل و هدایت کردن لیفتراک دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که لیفتراک قطعه ای است که راننده با استفاده از آن می تواند در چرخ های لیفتراک اصطکاک ایجاد کند و آن را از حرکت بازدارد. سیستم ترمز لیفتراک دارای اجزاء و قطعات مختلفی است که هر کدام از این اجزاء و قطعات دارای هدف مشخصی برای تحقق عملکرد سیستم ترمز هستند.

سوالات متداول ترمز لفیتراک

اهمیت استفاده صحیح از لیفتراک در زمان رانندگی چیست؟
در زمان رانندگی لیفتراک باید دقت زیادی داشته باشید به این دلیل که لیفتراک بیشتر از هر ماشین دیگری به راحتی واژگون می شود. هدایت کردن لیفتراک سخت است اما با یادگیری نحوه رانندگی آن به راحتی می توانید بارهای سنگین را حمل و جابه جا کنید.

نکات ایمنی رانندگی با لیفتراک چیست؟
برای هدایت کردن لیفتراک باید ابتدا کمربند ایمنی خود را ببندید و از سمت چپ آن سوار شوید. با یک دست باید دستگیره نزدیک جلوی کابین و با دست دیگر هم دستگیره پشت صندلی را بگیرید. بستن کمربند ایمنی نیز یکی از نکات اصلی و مهم در رابطه با سوار شدن بر لیفتراک است.

سیستم ترمز لیفتراک چه عملکردی دارد؟
ترمز لیفتراک یکی از اجزای اصلی لیفتراک است که راننده توسط آن می تواند چرخ های لیفتراک را از حرکت بازنگه دارد. در واقع بدون گرفتن ترمز لیفتراک، کنترل سرعت آن امکان پذیر نخواهد بود.

آیا همه لیفتراک ها دارای ترمز هستند؟
بله، ترمز یکی از اجزای جدایی ناپذیر هر وسیله ای است.
لیفتراک ها دارای پدال های گاز و ترمز هستند که مشابه این پدال ها در سایر وسایل نقلیه نیز وجود دارد .ترمز لیفتراک امکان تعویض دنده های بالاتر به جلو را فراهم می کند از طرفی پدال اینچ به اپراتور کنترل بیشتری بر لیفتراک در مکان های تنگ می دهد.

منظور از پدال ترمز در لیفتراک چیست؟
پدال ترمز در لیفتراک نقش بسزایی در کنترل این وسیله دارد. در واقع به منظور کاهش سرعت حرکت لیفتراک، به طور معمول باید پدال ترمز را فشار دهید. پدال ترمز در واقع پدال اصلی و استاندارد است که فشار دادن روی پدال ترمز باعث کاهش سرعت لیفتراک می شود. بنابراین اگر می خواهید سرعت خود در زمان رانندگی را کم یا به طور کامل متوقف کنید، کافی است پدال ترمز را فشار دهید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366