اکسل لیفتراک چیست؟

اکسل لیفتراک چیست

شاید از خود بپرسید که اکسل لیفتراک چیست؟ اکسل لیفتراک یکی از اجزاء ثابت لیفتراک است که با هدف نصب چرخ های خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.
در واقع اکسل نوعی تیر عرضی در لیفتراک است که هر یک از انواع لیفتراک بر اساس نوع کاربری، شامل ۲ اکسل به صورت جلو و عقب می شود. در ادامه به ارائه اطلاعات بیشتری در این زمینه خواهیم پرداخت.

اکسل لیفتراک چیست؟

در پاسخ به اینکه اکسل لیفتراک چیست؟ باید بگوییم که اکسل یکی از قطعات ثابت لیفتراک به شمار می رود. این قطعه نقش محوریت مرکزی با هدف نصب چرخ ها را انجام می دهد. و قرارگیری چرخ یا دنده در راستای آن صورت می گیرد. یک یاتاقان و بوش مکانیکی نگهداری اکسل در سطح داخلی سوراخ چرخ یا دنده ثابت را بر عهده دارد. در نتیجه این کار، چرخ یا دنده به شکل آزادانه به دور اکسل چرخیده و خودرو حرکت می کند. لازم به ذکر است که مکانیزم اکسل به تنهایی پیچیده نمی باشد. ولی در صورت انجام وظایفی مانند انتقال قدرت، کاهش دور لیفتراک و … دارای ساختمان پیچیده ای خواهد بود.

مزیت های اکسل لیفتراک

پس از پاسخ به پرسش اکسل لیفتراک چیست؟، نوبت به آشنایی با مزایای این قطعه می رسد. از جمله مهمترین مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
●در مقایسه با نمونه های قدیمی از فرمان پذیری عالی برخوردار است.
●کم بودن استهلاک قطعات و عمر بالای تعمیرات از دیگر مزایای آن می باشد.
●کم شدن استهلاک لیفتراک هم یکی از مهمترین مزایای اکسل لیفتراک محسوب می شود.
●و…
همانطور که مشاهده میکنید، این قطعه مزایای بسیاری را در اختیار کاربر و لیفتراک قرار می دهد و به همین دلیل، بسیار پرطرفدار است.

مزیت اکسل لیفتراک

اکسل لیفتراک و مزیت آن

شیوه کار کردن اکسل

در جواب اینکه اکسل لیفتراک چیست؟ میتوان به این موضوع که اکسل سبب جابجایی آسان بار از یک نقطه به نقطه دیگر می شود، اشاره کرد. یک لولا و مجموعه ای از یاتاقان ها، پشتیبانی از چرخش اکسل را انجام می دهند. زیرا چرخ ها در اطراف اکسل می چرخند که در نتیجه آن، اصطکاک چرخ ها کم شده و حرکت چرخ ها با بار صورت می گیرد. به طور کلی، اکسل لیفتراک را میتوان یک میله استوانه ای در نظر گرفت که به یک چرخ متصل شده است.

همچنین در مرکز آن یک قطعه دایره ای شکل با یک سوراخ قرار گرفته است. که سبب اتصال مرکز چرخ های لیفتراک و انتهای محور استوانه ای اکسل می شود‌. علاوه بر این، اتصال چرخ ها به بدنه لیفتراک با هدف کاهش اصطکاک انجام می شود. و محورهایی که به چرخ ها وصل هستند، وزن لیفتراک را تحمل می کنند. در اکسل های مدرن، اتصال مستقیم به چرخ ها ایجاد نمی شود. بلکه هر یک از چرخ ها در هر طرف به یک اکسل، متصل می شوند. با این روش، تعلیق چرخ های راست و چپ به طور مستقیم انجام می پذیرد و موجب حرکت آسان وسیله بر روی سطوح می شود.

نحوه کار کرد اکسل لیفتراک

اکسل لیفتراک و شیوه کار آن

اکسل جلو و عقب

در ارائه پاسخ به اینکه اکسل لیفتراک چیست؟ به اکسل جلو و عقب می رسیم. برای اینکه بتوانیم توضیح مفیدی برای اکسل جلو و اکسل عقب داشته باشیم، به روش زیر میتوان عمل کرد:
●اکسل جلو: نام دیگر اکسل جلو، محور فرمان است که تعادل کلی لیفتراک را بر عهده دارد. این اکسل، تمامی ضربه ها را جذب کرده و بر همه ناهمواری های زمین غلبه می کند. در واقع اکسل جلو موجب نگه داشتن لیفتراک در مسیر درست، جلوگیری از بروز حوادث و نفی هر گونه احتمال از دست دادن بار می شود.
●اکسل عقب: اغلب افراد اکسل عقب را با عنوان محور محرک نیز می شناسند. این قطعه، حرکت را ممکن ساخته و سبب تضمین جابجایی بار موفق می شود. بدون این اکسل، لیفتراک قادر به عملکرد درست خود نخواهد بود و قدرت و مقاومت خود را از دست خواهد داد.

بنابراین اکسل عقب و جلو با یکدیگر کار می کنند تا بتوانند تعادل و سرعت لازم برای کل لیفتراک را به وجود آورند. وجود این دو، سطح ایمنی کلی ابزار را افزایش داده و سبب کمک به رانندگان و خریداران لیفتراک می شود.

اکسل جلو عقب لیفتراک

اکسل جلو و عقب

جمع بندی

همانطور که بیان کردیم، اکسل لیفتراک از مهمترین اجزاء به کار رفته در بدنه لیفتراک است. که بر اساس تناژ، طراحی وزنه لیفتراک، سازنده های لیفتراک و … متفاوت می باشد. یکی از عمده ترین وظایف اکسل لیفتراک، انتقال مناسب وزن لیفتراک به سطح زیرین خود و حفظ تعادل لیفتراک در مسیر و شیب های گوناگون است. امیدواریم که با استفاده از مطالب مذکور پاسخ پرسش خود در زمینه اینکه اکسل لیفتراک چیست را دریافت کرده باشید.

سوالات متداول اکسل لیفتراک چیست

  1.  نشانه های خرابی اکسل لیفتراک چیست؟ خرابی اکسل لیفتراک با علائمی همراه است. به طور مثال:
    ●صدای تق تق با ریتم سریع از عقب
    ●شکستگی محفظه نگهدارنده گریس و نشت آن
    ●تنظیم نبودن فرمان در اثر ضربه شدید
    ●خرابی پلوس لیفتراک
    ●پارگی و پوسیدگی بوش اکسل عقب
    ●و…
  2. اکسل لیفتراک از چه قطعاتی تشکیل یافته است؟ اکسل لیفتراک مانند هر سیستم دیگری از قطعاتی تشکیل شده است که شامل کل سیستم فرمان لیفتراک می شود. از جمله:
    ●بیم اکسل فرمان
    ●جک اکسل فرمان
    ●میل فرمان
    ●سیبک فرمان
    ●لوازم جک فرمان
    ●سگدست اکسل فرمان
    ●وپی اکسل فرمان
    ●پین لینک
    ●بلبرینگ توپی
    ●بلبرینگ عینکی
    ●بلبرینگ سگدست
    ●و…
  3. اکسل دوویی چیست؟ اکسل دوویی نوعی از اکسل است که در آن اتصال محور دورانی چرخ های دو طرف با استفاده از یک بدنه ثابت و صلب صورت می گیرد. که جابجایی چرخ یک طرف، چرخ های سمت دیگر را جابجا می کند. استحکام و ظرفیت تحمل باری اکسل دوویی بالا بوده. و در عین حال، مکانیزم ساده ای دارد. همچنین اکسل دوویی به نوع اکسل دوویی با اتصال مستقیم و اکسل دوویی با بست بلغاری تقسیم بندی می شود.
  4. در هنگام خرید اکسل لیفتراک به چه مواردی باید توجه کرد؟ معمولا پیدا کردن یک اکسل لیفتراک جدید برای لیفتراک شما کار دشواری بوده. و به تخصص و مهارت در این زمینه نیاز دارد. زیرا طراحی هر یک از اکسل های لیفتراک بر اساس مدل لیفتراک، متفاوت هستند. به همین دلیل توصیه می کنیم که در زمان خرید آن از افراد متخصص و کاربلد کمک بگیرید.
دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366