آشنایی با دکل لیفتراک

دکل لیفتراک

لیفتراک ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که یکی از قطعات اصلی آن ها، دکل است. برای آشنایی با دکل لیفتراک باید بدانید که این بخش از دستگاه، وظیفه مهمی بر عهده دارد. این قطعه که دارای یک بدنه فلزی است در حقیقت بار ها را بر روی شاخک بالا و پایین می کند. چندین قرقره، چند جک هیدرولیک و زنجیر از مهمترین قسمت های تشکیل دهنده این قطعه می باشد.

دکل لیفتراک چیست؟

شاید بسیاری از افراد بخواهند بدانند دکل لیفتراک چیست؟ برای آشنایی با دکل لیفتراک باید بگوییم که این دکل ها به سیستم خاصی مجهز بوده و بار ها را در ارتفاعات مختلفی بالا و پایین می کنند. حرکت این قطعات توسط سیلندر های هیدرولیکی انجام می گیرد. این سیلندر ها به بدنه اصلی متصل بوده و شاخک ها را نیز پشتیبانی می کنند. شاخک ها در این سیستم به وسیله قرقره های غلتکی به بدنه اصلی ماشین متصل شده و وظیفه حمل بار ها را بر عهده دارند.
حرکت دادن شاخک ها به بالا و پایین توسط همین دکل ها انجام می گیرد. که با توجه به نوع دکل به کار رفته در ماشین، میزان ارتفاعی که شاخک ها بالا و پایین می شوند، متغیر است. این محصولات را با توجه به تعداد جک به کار رفته در آن ها به سه دسته اصلی تقسیم بندی می کنند. نمونه های تک جک و دو جک از نظر قدرت بارگیری تفاوت چندانی نداشته و تفاوت عمده میان آن ها میزان دید راننده در حمل بار است. نمونه های دو جک این دکل ها میدان دید وسیع تری داشته و نسبت به مدل های تک جک فرآيند حمل بار راحت تر انجام می گیرد.

دکل لیفتراک چیست

دکل لیفتراک چیست

انواع دکل لیفتراک

برای آشنایی با دکل لیفتراک خوب است که انواع و نمونه های مختلف این دستگاه را بشناسید. این نوع دکل ها را در مدل های متفاوتی تولید می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • دکل ساده
    این نوع از دکل ها فقط برای جا به جایی بار در فواصل محدودی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال زمانی که بخواهند بار را در پشت کامیون قرار داده و یا این که از آن جا پایین آورند، از این نوع دکل ها استفاده می کنند. این نمونه از دکل ها دارای یک ریل خارجی ثابت و یک ریل داخلی کشویی هستند که در حمل و جا به جا کردن اجسام مورد استفاده قرار می گیرند.
  • دکل دوبلکس
    این مدل از دکل ها که به دکل دو طرفه راست معروف هستند، دارای یک سیلندر هیدرولیکی هستند. این قابلیت سبب می شود تا دستگاه بدون نیاز به جا به جایی، تا ارتفاع بیش تری جا به جا شود.
  • دکل سه مرحله ای
    این نمونه از دکل ها شامل دو ریل کشویی و یک ریل ثابت هستند. معمولا در مکان های مرتفعی که دکل های دو مرحله ای قادر به کار کردن نیستند از این نوع دکل ها استفاده می کنند.
  • دکل چهار مرحله ای
    این نمونه از دکل ها که با نام چهار کشو نیز شناخته می شوند، ساختاری پیچیده دارند. این محصولات از ۴ مجموعه ریل و زنجیر تشکیل می شوند که وظیفه بارگذاری و تخلیه بار را بر عهده دارند. این نمونه از دکل ها بسیار پر کاربرد بوده و قادر به فعالیت در ارتفاع بلند تری نسبت به دیگر دکل ها هستند.
انواع دکل لیفتراک

انواع مختلف دکل لیفتراک

تعداد کشو لیفتراک

برای آشنایی با دکل لیفتراک باید بدانید که این دستگاه ها را با توجه به تعداد کشو هایشان تقسیم بندی می کنند. هر چه تعداد این کشو ها بیش تر باشد، دستگاه قدرت بیش تری برای حمل بار داشته و می تواند بار را تا ارتفاعات بالاتری حمل کند. از این رو با توجه به نوع کاربری که برای این دستگاه ها در نظر گرفته شده است و همچنین ارتفاعی که بار باید جا به جا شود، نمونه مناسبی از این دستگاه را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار می دهند.
معمولا نمونه های چهار کشو این محصولات قادر به حمل بار تا بیش ترین ارتفاع را داشته و در مقابل نمونه های یک کشو این محصولات قابلیت حمل بار تا ارتفاع بسیار کمی را دارند. در این میان اگر بخواهند تا ارتفاع های نسبتا کمی بار ها را جا به جا کنند از نمونه دو و یا سه کشو این محصولات استفاده می کنند.

نکات مهم در انتخاب دکل لیفتراک

حال که مطالب مهمی در مورد آشنایی با دکل لیفتراک مطالعه کردید، خوب است که با نکات اساسی در زمان خرید این محصولات نیز آشنا شوید. در زمان خرید این دستگاه ها باید به تعداد کشو آن ها توجه داشته باشید و با توجه به ارتفاع مورد نیاز خود یکی از بهترین مدل ها را انتخاب نمایید. از طرفی ارتفاع جمع شده دکل را نیز در نظر بگیرید و مطمئن باشید که با فضای کار شما مطابقت داشته باشد. اگر ارتفاع حالت بسته شده آن بیش از ارتفاع فضای کار شما باشد، امکان استفاده از آن وجود ندارد.
از طرفی اندازه پشتی بارگیری باید با ابعاد فضای مورد نظر شما هماهنگ باشد و در حین کار آسیبی به فضای داخلی کارگاه وارد نکند. علاوه بر همه این ها به برند سازنده و میزان کیفیت دکل نیز توجه کنید و با توجه به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید، نمونه مناسبی را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

نکات مهم انتخاب دکل لیفتراک

انتخاب دکل لیفتراک

کلام آخر

برای آشنایی با دکل لیفتراک باید بدانید که این قطعات را در انواع و مدل های مختلفی تولید می کنند. هر یک از آن ها در تعداد کشو های خاصی تولید شده و بر همان اساس تا ارتفاع مشخصی بالا می روند. این قطعات وظیفه دارند که شاخک ها را به بالا و پایین هدایت کرده و از این طریق بار ها را جا به جا کنند. اگر قصد خرید یک نمونه مناسب از این دکل ها را دارید، با توجه به ارتفاع حالت بسته شده دکل و ارتفاع سقف فضای کاری خود نمونه مناسبی را انتخاب کرده و خریداری کنید. همچنین به دنبال نمونه ای باشید که اندازه پشتی بارگیری مناسبی داشته باشد و حین کار در فضای کارگاه آسیبی به دیگر بخش ها وارد نکند.

سوالات متداول آشنایی با دکل لیفتراک

  1. بوم در دکل ها چه نقشی بر عهده دارد؟
    این بخش در حقیقت قسمت طولانی دکل بوده و بار را پشتیبانی می کند. در انتهای دکل ثابت شده و نمی چرخد.
  2. آیا دکل ها در ظرفیت وزن های مختلفی تولید می شوند؟
    بله، هر یک از انواع این دکل ها دارای ظرفیت وزن مشخصی بوده و برای جا به جایی بار های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. مهم ترین عیب دکل های چهارکشو کدام است؟
    این نمونه از دکل ها به گونه ای طراحی شده اند که در حین جا به جایی بار میدان دید راننده محدود می شود. این امر که بسیار خطرناک است، می تواند با خطرات جبران ناپذیری همراه باشد.
دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366