نقش فلایویل در لیفتراک چیست؟

نقش فلایویل در لیفتراک چیست؟

فلایول یا چرخ لنگر، قطعه ای است که در جهت ذخیره انرژی چرخشی یا جنبشی تعبیه شده است. فلایویل لیفتراک یک قطعه دایره ای شکل است و دور تا دور آن دندانه ای شکل طراحی شده است. اما سوال بسیاری از افراد این است که نقش فلایویل در لیفتراک چیست؟ در این مقاله به توضیحی درباره این قطعه از قطعات لیفتراک و نقش موثر آن در عملکرد لیفتراک توضیح می دهیم.

فلایویل  در لیفتراک چیست؟

فلایویل در لیفتراک، یک دیسک، صفحه یا قطعه ‌ای فلزی و دایره‌ای شکل با محیط دندانه ‌دار است. بنابراین می‌ توان این قطعه را در ظاهر اولیه، مانند چرخ دنده‌ ای با دنده ‌های ریز و سطح مقطع بزرگ دانست. از فلایویل در تمام ابزار و ماشین آلات صنعتی به عنوان یک ذخیره کننده انرژی استفاده می‌شود. البته این انرژی تنها به حالت چرخشی و یا زاویه ‌ای است. در واقع فلایویل قادر به ذخیره انرژی رفت و برگشتی نیست و تنها توانایی دارد که نیروی گشتاور را در خود حفظ و منتقل کند.

ساختار فلایویل در لیفتراک

ساختار فلایویل در لیفتراک

ساختار فلایویل استفاده شده در لیفتراک

فلایویل وزنه سنگینی بوده که در انتهای میل لنگ تعبیه شده است. انتهای میل لنگ یک قطعه نعلبکی شکل به صورت دوار به نام فلنج وجود دارد و فلایویل روی این قطعه پیچ می ‌شود. در مرکز فلایویل و فلنج سوراخ کوچکی وجود دارد که شفت ورودی گیربکس از آن عبور کرده و انتقال نیرو از این طریق به گیربکس انجام می‌شود. برای پیشگیری از اصطکاک این قطعات، در این سوراخ از سوزن یا بوش مخصوص استفاده می‌شود. بنابریان اجزای فلایویل عبارتند از:

  • دنده رینگی
  • چرخ دنده اولیه
  • صفحه درایو
  • فنر داخلی
  • چرخ‌دنده ثانویه
  • بلبرینگ2ضص

در موتورهای چند سیلندر که احتراق‌ها متوالی و تقریبا بدون فاصله صورت می ‌گیرند، تولید قدرت به نحوی است که گاهی این روند با هم همپوشانی داشته و در زمان تولید آن‌ها تداخل ایجاد می‌ شود. به این معنی که با پایین آمدن یک پیستون، ممکن است پیستون دیگر نیز بلافاصله پایین آمده و به میل‌لنگ نیرو وارد کند. به این ترتیب در یک لحظه ازدیاد نیرو به دلیل این همپوشانی داریم. اما در مواقعی که پیستون‌های لیفتراک  متوالی به سمت بالا می ‌روند هیچ یک نیرویی تولید نکرده و میل ‌لنگ با کاهش نیرو مواجه می‌ شود. این نوسان، گشتاور میل ‌لنگ را ناهماهنگ و غیریکنواخت می ‌کند. عدم تنظیم و هماهنگی نیروها و گشتاور میل ‌لنگ در موتور، در صورت انتقال با همان شکل، باعث  ایجاد ضربات محکم درلیفتراک می شود. بنابراین نیاز به یک واسطه جهت ایجاد این هماهنگی است.

فلایویل در لیفتراک  با ذخیره نیروی گشتاور مازاد میل ‌لنگ در زمان تولید متوالی نیرو توسط پیستون‌ها و استفاده از آن در زمان افت نیرو، انتقال گشتاور را یکنواخت صورت می ‌دهد و از ایجاد این ضربات پیشگیری می‌کند. البته فلایویل تکیه‌گاه کلاچ و اجزای آن نیز محسوب می ‌شود. همچنین چرخ‌ دنده بیرونی فلایویل با دنده محرک سیستم استارت درگیر است و انتقال نیروی اولیه به موتور جهت روشن شدن آن را نیز بر عهده دارد.

آشنایی با طرزکار فلایویل در لیفتراک

آشنایی با طرزکار فلایویل در لیفتراک

سخن نهایی

در این مطلب به توضیحی درباره نقش فلایویل در لیفتراک چیست؟، ساختار و طرز کار آن پرداختیم. این قطعه یکی از اجزای ضروری در لیفتراک بوده که بر نحوه کارکرد آن تاثیر بسزایی می گذارد. در صورتی که این قطعه آسیب دید؛ می توانید این قطعه را با بالاترین کیفیت از فروشگاه tdhpart تهیه کنید.

 

سوالات متداول درباره نقش فلایویل در لیفتراک چیست؟

  1. اجزای فلایویل موجود در لیفتراک چه می باشد؟
    دنده رینگی، چرخ دنده اولیه، صفحه درایو، بلبرینگ و غیره از اجزای این قطعه هستند.
  2. هدف اصلی از تعبیه فلایویل در لیفتراک چه می باشد؟
    هدف اصلی آن، انتقال یکنواخت گشتاور و جلوگیری از ضربات در میل لنگ می باشد.
  3. اندازه فلایویل به چه عواملی بستگی دارد؟
    اندازه فلایویل به نوع موتور و ابعاد آن، تعداد سیلندرها و تعداد احتراق‌ها بستگی دارد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366