جک پالت | بررسی قطعات، نحوه عملکرد و مقایسه میان مدل دستی و برقی آن

جک پالت | بررسی قطعات، نحوه عملکرد و مقایسه میان مدل دستی و برقی آن

انتخاب تجهیزات جابجایی مواد فراتر از لیفتراک ها و سایر ماشین آلات بزرگ است. جک پالت ابتدایی ترین شکل لیفتراک است و برای جابجایی پالت ها در انبار یا تریلر در نظر گرفته شده است. جک پالت یکی از ضروری ترین ابزارهایی است که در انبارها یافت می شود و برای حمل بارهای کوچک در فواصل کوتاه استفاده می شود.

جک پالت برای اکثر انبارها ضروری است. آنها در زمان صرفه جویی می کنند، به راحتی مانور می دهند و به جایی می روند که لیفتراک های بزرگ نمی توانند. آنها مقرون به صرفه تر از لیفتراک هستند و برای کار به مجوز خاصی نیاز ندارند. پس از یک آموزش سریع، استفاده از جک پالت برای اپراتور نسبتاً آسان است. در پست امروز، مزایا و معایب جک های پالت دستی و برقی را – که به عنوان پالت تراک و لیفتراک دستی نیز شناخته می شوند – مرور خواهیم کرد.

 

جک پالت چیست؟

جک پالت که به آن پالت تراک، پالت حرکت دهنده یا بالابر دستی نیز می گویند، قطعه ای از تجهیزات است که از یک پمپ هیدرولیک و دو شاخک برای بلند کردن و حمل و نقل پالت ها استفاده می کند. جک های پالت دستی نیازی به برق ندارند و با دست هدایت می شوند. جک های پالت برقی با باتری نیز وجود دارد که قبل از استفاده نیاز به شارژ دارند. اگر صاحب یک انبار یا مرکز خرید بزرگ هستید، جک های پالت برای بارگیری، تخلیه و چینش جعبه ها و محصولات ضروری هستند.

 

قطعات جک پالت

قبل از اینکه نحوه کار با جک پالت دستی را یاد بگیرید، دانستن قسمت های مهم آن مفید است تا بتوانید نحوه جابجایی پالت ها را درک کنید.

  • اهرم کنترل – اهرم کنترل میله کوچکی است که روی دسته جک پالت قرار دارد که می تواند به سمت بالا، پایین یا خنثی حرکت کند.
  • دسته – از دسته برای هدایت و بالا بردن چنگال های جک پالت استفاده می شود.
  • پمپ هیدرولیک – پمپ هیدرولیک در پایه فرمان قرار دارد و عمل پمپاژ را انجام می دهد که شاخک ها را بالا و پایین می کند.
  • چرخ‌های فرمان – دو چرخ فرمان بزرگ در زیر فرمان، جک پالت را به جایی که باید برود، مانور می‌دهند.
  • چنگال یا شاخک – دو شاخک بلند برای قرار گرفتن در داخل پالت ها طراحی شده اند تا بتوان آنها را بلند کرد.
  • چرخ های بار – چرخ های بار در زیر چنگال های پالت به آنها کمک می کند تا در جای خود بلغزند.

قطعات جک پالت

نحوه کار با جک پالت

با پیروی از دستورالعمل های گام به گام ما برای کار با جک پالت دستی، ایمنی انبار را حفظ کنید:

  1. نحوه استفاده از اهرم کنترل را بیاموزید

درک نحوه استفاده از اهرم کنترل، کلید یادگیری نحوه جابجایی پالت است. اهرم روی دسته را پیدا کنید و با سه موقعیت کنترل آشنا شوید:

  • موقعیت خنثی – هنگامی که اهرم فعال نمی شود، در موقعیت خنثی است. قبل از اینکه جک پالت را جابجا کنید اهرم را در حالت خنثی قرار دهید.
  • موقعیت پایین – اهرم را به سمت پایین حرکت دهید تا پمپ هیدرولیک فعال شود. اکنون می توانید دسته را به سمت خود پمپ کنید تا چنگال های پالت را بالا بیاورید. هنگام برداشتن پالت از این موقعیت استفاده کنید.
  • موقعیت بالا – اهرم را به سمت بالا بکشید تا پالت را روی زمین پایین بیاورید. زمانی که نیاز دارید پالت را در موقعیت خود قرار دهید، از این موقعیت استفاده کنید.
    موقعیت اهرم کنترل جک پالت
  1. جک پالت را به سمت موقعیت مورد نظر حرکت دهید

با اهرم کنترل در وضعیت خنثی، جک پالت را مستقیماً در مقابل پالتی که می خواهید حرکت دهید، هدایت کنید. اطمینان حاصل کنید که شاخک ها با دهانه های چنگال پالت مطابقت دارند. اهرم کنترل را به سمت بالا بکشید تا شاخک ها را تا سطح زمین پایین بیاورید و آنها را به داخل پالت هدایت کنید. قبل از بلند کردن، مطمئن شوید که چنگال ها در مرکز قرار دارند و پالت ثابت است.

  1. دسته را برای بالا بردن پالت پمپ کنید

با دوشاخه های جک پالت در داخل پالت، اهرم کنترل را با فشار دادن آن به سمت پایین درگیر کنید. اکنون می توانید دسته را با یک حرکت پمپاژ به سمت خود بکشید تا پالت را “جک” کنید. هنگامی که پالت از روی زمین بلند شد، اهرم کنترل را به حالت خنثی برگردانید و آماده حمل و نقل پالت شوید. مراقب باشید که پالت را خیلی از سطح زمین بلند نکنید زیرا این کار بر مرکز ثقل تاثیر می گذارد و پالت را ناپایدار می کند.

  1. پالت را حمل کنید

پالت را به هر کجا که نیاز دارید هول دهید. هل دادن آسان‌تر از کشیدن است، اما ممکن است لازم باشد جک پالت را در مواقعی بکشید تا آن را در موقعیت صحیح قرار دهید. وقتی آماده شدید، اهرم کنترل را به سمت بالا بکشید تا پالت روی زمین قرار گیرد. اهرم کنترل را به حالت خنثی برگردانید و شاخک ها را از پالت جدا کنید. قبل از اینکه جک پالت را دوباره حرکت دهید، اهرم را در موقعیت پایین قرار دهید و دسته را پمپ کنید تا شاخک ها کمی از زمین بلند شوند. این به شما کمک می کند تا از هر گونه مانعی جلوگیری کنید.

  1. پالت را پایین بیاورید و در مکانی امن ذخیره کنید

اگر استفاده از جک پالت را تمام کردید، مطمئن شوید که آن را در مکانی امن پارک کنید. در صورت عدم استفاده، چنگال ها را روی زمین پایین نگه دارید. درپوش های جک پالت را می توان در محل پارک شما نصب کرد تا از چرخش یا جابجایی تجهیزات جلوگیری شود.

جک پالت

جک پالت دستی در مقابل جک پالت برقی

تفاوت بین جک پالت دستی و مدل برقی در این است که جک های پالت دستی به جای باتری، صرفاً به نیروی انسانی برای فشار یا کشیدن بار متکی هستند. برای جابجایی جک پالت دستی نیروی فیزیکی لازم است. این به نیروی کار می‌افزاید، اما مزایایی نیز دارد، به‌ویژه برای انبارهای کوچک‌تر با موجودی کمتر. جک پالت های دستی می توانند راحت تر از جک پالت های برقی باشند زیرا پرسنل برای کار با تجهیزات نیازی به گواهینامه ندارند.

اگر یک تجارت بزرگ و با حجم بالا را اداره می کنید، جک پالت های برقی ممکن است انتخاب بهتری باشند، زیرا نیروی کار را کاهش می دهند. برای انبارهای کوچک، بخش های ساختمانی و حتی انبارهای فروشگاه های مواد غذایی، جک پالت دستی گزینه مناسبی است.

انتخاب جک پالت مناسب برای کار ممکن است دشوار باشد، زیرا هر محیط کاری متفاوت است، اما فرآیند انتخاب را می توان با در نظر گرفتن چند عامل کلیدی قبل از سرمایه گذاری ساده کرد:

  1. اندازه تسهیلات

امکانات بزرگتر معمولاً به جک پالت برقی نیاز دارند. جابجایی پالت‌های سنگین به صورت دستی در مسافت‌های طولانی‌تر می‌تواند برای اپراتورها خسته‌کننده باشد، که جک پالت برقی را به انتخاب عالی برای این کار تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، اگر در راهروهای باریک کار می کنید، جک های پالت دستی ممکن است گزینه بهتری باشند زیرا مانور دادن یا توقف ناگهانی می تواند با جک پالت برقی چالش برانگیز باشد.

  1. میزان استفاده از جک پالت و وزن کالاها

جک پالت های برقی معمولاً برای بلند کردن آسان و جابجایی پالت های سنگین به موقعیت های مرتفع بهتر طراحی می شوند. جک پالت های دستی به تلاش بیشتر اپراتور برای بلند کردن پالت های وزن دار از روی زمین نیاز دارند و می توانند به خستگی کارگران و کاهش بهره وری و کارایی کمک کنند.

  1. هزینه های عملیاتی

باید این حقیقت را پذیرفت جک پالت های برقی قیمت بیشتری نسبت به جک های دستی دارند و این سرمایه گذاری زمان می برد تا نتیجه دهد. برای تعیین اینکه آیا باید سرمایه گذاری کنید، هزینه پرسنل و زمان را در مقایسه با سود بالقوه بهره وری جک پالت های برقی در نظر بگیرید.

در حالی که هر دو گزینه جک پالت مزایا و معایب خود را دارند، ما برخی از مزایا و معایب را برای بررسی در ادامه فرآیند تصمیم‌گیری فهرست کرده‌ایم.

جک پالت

مزایای جک پالت دستی

  • هزینه کمتر به معنای استفاده گسترده تر در صنعت تدارکات و حمل و نقل مواد است.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر، زیرا جک های پالت دستی فاقد اجزای الکتریکی هستند.
  • جک های پالت دستی به دلیل طراحی سخت و مستحکم قابل اعتمادتر و بادوام تر هستند.
  • با طراحی، جک های پالت دستی می توانند بارهای سنگین را به آرامی و بدون آسیب رساندن به پالت ها حمل کنند.
  • ابعاد چنگال متفاوت برای ارائه بهتر کاربردهای مختلف موجود است.

معایب جک پالت دستی

  • جک پالت دستی در مقایسه با جک پالت برقی می تواند برای کاربر سخت باشد.
  • استفاده از جک پالت دستی به دلیل ماهیت طراحی آن می تواند چالش برانگیز باشد.
  • می تواند به مرور زمان باعث کشیدگی یا آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد شود
  • ظرفیت محدود به میزان توان اپراتور است.

جک پالت برقی

مزایای جک پالت برقی

  • جک پالت های برقی با قدرت خودکار برای بلند کردن وزنه های سنگین احتمال آسیب کمتری برای اپراتور دارند.
  • جک پالت های برقی در دسته های سبک، متوسط ​​و سنگین موجود هستند، بنابراین شما همیشه بسته به نیازهای تجاری خود تجهیزات در دسترس خواهید داشت.
  • ماهیت برقی این جک پالت ها به این معنی است که کارهای روزمره مانند بلند کردن و جابجایی را می توان به راحتی انجام داد.
  • در یک روز کاری پرمشغله، این نوع تجهیز، باعث می شود کارهای بیشتری در مدت زمان کوتاهی تکمیل شود.
  • چنگال های جک پالت برقی را می توان بالاتر از نمونه های دستی بلند کرد.

معایب جک پالت برقی

  • جک پالت های برقی گران تر از هم نوع های دستی خود هستند.
  • هزینه های تعمیر و نگهداری می تواند در جک پالت های الکتریکی قابل توجه باشد، زیرا سرویس قطعات الکتریکی برای کارکرد صحیح دستگاه مورد نیاز هستند.
  • کارکنان برای کار با جک های پالت برقی به طور یکپارچه به آموزش های بیشتری نیاز دارند.
  • انبارهایی با محدودیت فضا ممکن است نتوانند از مزایای جک پالت الکتریکی به طور کامل استفاده کنند.

 

انتخاب بین جک پالت برقی و دستی ممکن است کمی طول بکشد. در نظر گرفتن اندازه تأسیسات، جمع آوری گزارشی از نیازها و هزینه های عملیاتی به همراه مزایا و معایب هر مدل به شما کمک می کند تا تصمیم درستی برای کسب و کار خود بگیرید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366