عیب یابی و تعمیر سیستم ترمز لیفتراک

عیب یابی و تعمیر سیستم ترمز لیفتراک

سیستم ترمز لیفتراک عمدتاً از پدال ترمز، تقویت کننده خلاء، سیلندر چرخ ترمز و خط لوله تشکیل شده است. نیروی ترمز از طریق پدال و مکانیسم اتصال به سیلندر ترمز اصلی اعمال می شود تا یک جریان سیال با فشار مشخصی در خروجی آن ایجاد شود. پس از ورود جریان سیال به سوپرشارژر خلاء، فشار بیشتر می شود و در نهایت از طریق خط لوله به سیلندر چرخ ترمز منتقل می شود و ممکن است برای اجزای ترمز مشکلاتی ایجاد شود که باید عیب یابی گردد و در این مقاله قصد داریم تا شما را با عیب یابی و تعمیر سیستم ترمز لیفتراک آشنا کنیم.

عیب یابی و تعمیر سیستم ترمز لیفتراک

اگر پدال ترمز چندین بار به صورت پی در پی فشار داده می شود و پدال بالا نمی آید و مقاومتی نیست، ابتدا باید بررسی کنید که آیا سیلندر اصلی ترمز، روغن ترمز دارد یا خیر در صورت کمبود، روغن ترمز همان مدل لیفتراک را اضافه کنید و هوا را از خط لوله خارج کنید. اگر کمبودی وجود ندارد، خطوط ترمز را از نظر نشتی یا آسیب بررسی کنید و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کنید.

حتما بخوانید: بلبرینگ دکل لیفتراک

در صورت ساکن بودن اتصال بین پدال و سیلندر اصلی، ترمز ممکن است شکسته شود و مکانیسم اتصال را باید بررسی کنید و آن را به درستی وصل کنید. در حالتی که روی پدال ترمز پا بگذارید، اگرچه مقاومت خاصی حس می کنید، اما وضعیت پدال قابل حفظ نیست، به وضوح فرو می رود و سیلندر نشت می کند یا مایع می پاشد که بیشتر به دلیل پارگی مهر و موم ترمز است و سیلندر اصلی ترمز را بردارید و مهر و موم سیلندر اصلی را تعویض کنید. اگر بازرسی‌های فوق طبیعی باشد، آب بندی سیلندر اصلی ممکن است از موقعیت خارج شده باشد. در این زمان سیلندر اصلی ترمز را بردارید و مهر و موم سیلندر اصلی همان مدل را تعویض کنید.

عیب یابی انحراف سیستم ترمز

عیب یابی انحراف سیستم ترمز

عیب یابی انحراف ترمز در سیستم لیفتراک چگونه است؟

عیب آن در سیستم لیفتراک این است که چرخ های دو طرف نمی توانند همزمان کار کنند یا نیروی ترمز متفاوت است که سبب می شود در هنگام ترمزگیری لیفتراک به یک طرف گمراه شود و شیوه های عیب یابی به تفضیل زیر است:

  • در زمان آزمایش جاده، در صورتی که لیفتراک هنگام ترمزگیری به سمت راست منحرف شود، نشان دهنده کندی ترمز چرخ چپ یا ناکافی بودن نیروی ترمز است. برعکس، به این معنی است که ترمز چرخ سمت راست کند است یا نیروی ترمز کافی نیست.
  • چنانچه معلوم شد که ترمز چرخ آهسته است یا نیروی ترمز ناکافی دارد، جستجو کنید که آیا خط ترمز چرخ صاف است یا نشتی دارد. در شرایطی که اینگونه است، دلیل آن را پیدا کنید و مشکل را برطرف کنید. چنانچه لوله چرخ دست نخورده است، سیلندر چرخ را تخلیه کنید و در صورت انحراف ترمز پس از خروج اگزوز حذف شود، نشان دهنده مقاومت هوا در سیلندر چرخ یا خط لوله است. اگر مقاومت هوا وجود ندارد، فاصله بین صفحه اصطکاک چرخ و توپی ترمز را رسیدگی و تهیه، تنظیم کنید.
  • در صورتی که در بازرسی فوق مشکلی وجود نداشته باشد نشان دهنده این است که مشکل در داخل ترمز چرخ است. ترمز چرخ را غیروابسته کرده و نظارت فرمائید، سایش لنت ترمز و عملکرد سیلندر چرخ ترمز را به شکل مطلوبی جستجو کنید و در صورت ضرورت تعمیر یا تعویض کنید.

عیب یابی و تعمیر سیستم لیفتراک در صورت کشش ترمز

این خطا نشان می دهد که پس از برداشتن پدال ترمز، تمام یا تک ترمزهای چرخ نمی توانند بلافاصله و به طور کامل رها شوند تا بر راه اندازی مجدد یا راندن لیفتراک تأثیر بگذارد، شیوه های عیب یابی سیستم ترمز لیفتراک به این شکل است اگر پس از مدتی کارکرد لیفتراک، توپی ترمز هر چرخ را با دست لمس کنید. اگر تمام توپی های ترمز چرخ گرم شوند، خطا در سیلندر اصلی ترمز رخ می دهد، در صورتی که تک چرخ‌ها داغ باشند نشان دهنده این است که ترمز چرخ ها مشکل دارد.

اگر مشخص شد که خطا مربوط به سیلندر اصلی است، ابتدا حرکت آزاد پدال را بررسی کنید. در صورتی که حرکت آزاد مطابق با الزامات نباشد، حرکت آزاد پدال باید طبق قوانین تنظیم شود. اگر حرکت آزاد شرایط را برآورده کرد، درپوش مخزن روغن سیلندر اصلی ترمز را باز کنید و برگشت روغن سیلندر اصلی را مشاهده کنید. اگر روغن برگشتی ندارد یا برگشت روغن به سرعت انجام نمی شود ، سیلندر اصلی لیفتراک را برای تعمیر خارج نموده و در صورت ضرورت تعویض کنید.

اگر مشکل از ترمز چرخ است، ابتدا پیچ اگزوز را باز کنید، در صورتی که روغن ترمز به سرعت تخلیه شود و کفشک‌های ترمز برگردند، خط مسدود شده  باید لایروبی، تمیز شود و اگر لنت ترمز نمی تواند بچرخد، فاصله بین لنت ترمز و توپی ترمز را به شکل مطلوبی تنظیم کنید.

 

اگر رسیدگی و تنظیم فوق اثری نداشت، توپی ترمز لیفتراک را بردارید، وضعیت آب بند پیستون سیلندر لیفتراک، فنر برگشتی و پین کفشک ترمز را بازبینی کنید و در صورت ضرورت آن را عیب یابی کنید.

دلایل شایع خرابی سیستم ترمز لیتفراک

دلایل شایع خرابی سیستم ترمز لیتفراک

دلایل شایع خرابی سیستم ترمز لیفتراک

خطاهای رایجی که می تواند باعث خراب شدن سیستم ترمز شود عبارتند از:

  • رانندگی با ترمز دستی در لیفتراک
  • ترمز خیلی شدید بدون اینکه زمان کافی برای کم شدن سرعت لیفتراک در نظر گرفته شود
  • خطای راننده منجر به آسیب به سیلندر چرخ و عایق توپی می شود که سیستم ترمز را به خوبی روان می کند.

سخن پایانی

عیب یابی و تعمیر سیستم ترمز لیفتراک بسیار زیاد اهمیت دارد و باید این بازبینی به صورت روزانه انجام شود؛ زیرا اگر مشکلی برای ترمز ایجاد شد به سرعت تعمیر آن انجام شود تا ضررهای زیادی برای کسب و کارهای مختلف ایجاد نشود. اطمینان از استحکام مناسب پدال ترمز و درگیر شدن ترمز دستی، لیفتراک‌ها را برای فعالیت ایمن نگه می دارد و بازرسی‌های بصری کفشک‌های ترمز از طریق توپی چرخ‌ها می تواند نیازهای تعمیر و نگهداری را قبل از ایجاد مشکلات کامل شناسایی کند.

سوالات متداول عیب یابی و تعمیر سیستم ترمز لیفتراک

  1. دلایل خرابی ترمز لیفتراک چیست؟
    گرفتن ترمز شدید، رانندگی با ترمز دستی و غیره می تواند از دلایل خرابی ترمز لیفتراک محسوب شود.
  2. برای بررسی شکستگی ترمز لیفتراک چه اقدامی باید کرد؟
    در صورت ساکن بودن اتصال بین پدال و سیلندر اصلی، ترمز ممکن است شکسته شود، مکانیسم اتصال را باید بررسی کرده آن را به درستی وصل کنید.
  3. خطا کشش ترمز به چه دلیل ایجاد می شود؟
    این خطا نشان می دهد که پس از برداشتن پدال ترمز، تمام یا تک ترمزهای چرخ نمی توانند بلافاصله و به طور کامل رها شوند تا بر راه اندازی مجدد یا راندن لیفتراک تأثیر بگذارد
دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366