روش عیب یابی موتور لیفتراک

روش عیب یابی موتور لیفتراک

برای بسیاری از متخصصان و شرکت ها، مسائل و مشکلات مربوط به لیفتراک منجر به کاهش روند کاری شده و آن ها را متضرر می کند. اما، متأسفانه، مانند هر ماشین دیگری، مشکلات لیفتراک اجتناب ناپذیر است. با این حال، مسائل خاصی مانند روش عیب یابی موتور لیفتراک وجود دارد که می توانید خودتان آن ها را بررسی کرده و تشخیص دهید. برخی حتی راه حل های ساده ای دارند. البته امکان تماس با شرکت تعمیرات لیفتراک نیز وجود دارد. در این مقاله، ما قصد داریم چندین نکته و روش عیب یابی موتور لیفتراک را ارائه کنیم. امیدواریم این موارد به شما در شناسایی مشکلاتی که دستگاه شما از آن رنج می برد و همچنین راه حل مناسب کمک کند. به طور کلی هر لیفتراک ممکن است در مسائل زیر دچار مشکل شود:

  • روشن نشدن لیفتراک
  • مشکلات مربوط به باتری
  • هیدرولیک معیوب
  • قطعات لیفتراک معیوب
  • گرمای بیش از حد موتور

در ادامه ما قصد داریم به روش عیب یابی موتور لیفتراک بپردازیم. در قدم اول بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که موتور لیفتراک چیست و انواع آن را بررسی کنیم.

موتور لیفتراک و انواع آن

قبل از بررسی روش عیب یابی موتور لیفتراک بهتر است خود لیفتراک را به شما معرفی کنیم. لیفتراک های مدرن با انواع مختلف موتور و منابع قدرت از جمله دیزل، LPG و برق در دسترس هستند. در نهایت، انتخاب نوع موتور شما به نیاز، کاربرد و وضعیت مالی شما بستگی دارد، به طوری که هر منبع قدرت با توجه به ویژگی های خود مزایا و معایب متفاوتی را ارائه می دهد. آنچه در زیر می آید خلاصه مختصری از هر نوع موتور لیفتراک است:

  1. موتورهای لیفتراک برقی: لیفتراک های برقی یک راه حل ایده آل برای کاربردهای داخلی، به ویژه در کاربردهای بهداشتی یا محیط های حساس تر مانند صنایع دارویی، غذایی و آشامیدنی هستند. جمع و جور، ساده و بسیار قابل مانور بوده، همچنین این لیفتراک ها برای عملیات در داخل و اطراف تاسیسات بزرگ مانند انبارها، کارخانه ها و کارخانه های تولیدی ساخته شده اند. از جمله ویژگی های قابل توجه آن ها می توان به مزایای لیفتراک برقی اشاره کرد:
  • بدون تولید آلاینده ها: به دلیل اینکه این لیفتراک ها با باتری کار می کنند و هیچ دود یا گازهای خروجی مضر اگزوز، تولید نمی کنند. این باعث می شود آن ها برای برنامه های داخلی مناسب باشند.
  • ارزان و مقرون به صرفه: با شارژ مجدد باتری در ساعات کم بار، لیفتراک ‌های برقی می‌توانند صرفه‌جویی قابل‌توجهی از نظر قدرت/ سوخت در مقابل موتورهای احتراق داخلی داشته باشند.
  • عملکرد کم صدا: با قطعات متحرک کمتر و لرزش کمتر، لیفتراک های برقی آلودگی صوتی کمتری نسبت به واحدهای احتراق داخلی تولید می کنند.
  • شاسی جمع و جور: یک باتری با چگالی بالا به عنوان وزنه تعادل در لیفتراک های برقی عمل می کند. به این ترتیب، این واحدها شعاع چرخش کمتری داشته و نسبت به مدل های آی سی قدرت مانور بیشتری دارند. این قابلیت مانور با مدل های سه چرخ که شعاع چرخش حتی کمتری دارند، بیشتر شده است.
  • دسترس راحت: بر خلاف موتورهای احتراق داخلی، برای بلند کردن سریع و یا شروع از سکون روی سطح شیب دار یا طبقه، نیازی به چرخش نیست.
  • خروجی قابل تنظیم: کنترل‌کننده ‌های الکتریکی پیشرفته امکان عملکرد سفارشی مانند سرعت و حرکت سریع بالابر و غیره را فراهم می‌کنند.

لیفتراک های برقی بدون ایراد نیستند، زیرا معایب زیر را دارند:

  • قیمت خرید اولیه بالاتر: لیفتراک های برقی معمولاً با قیمت 10 تا 20 درصد بیشتر از واحدهای احتراق داخلی خریداری می شوند. با این حال، آن ها این سرمایه گذاری اولیه را با کاهش هزینه های نگهداری و طول عمر بیشتر جبران می کنند.
  • کاهش انعطاف‌پذیری: از لیفتراک‌ های برقی نمی ‌توان در حالی که باتری ‌های آن ‌ها شارژ می‌ شود، استفاده کرد. برای دور زدن این محدودیت، می‌توانید باتری‌های اضافی خریداری کنید که می ‌توان آن ‌ها را برای شارژ تعویض کرده یا از سیستم شارژ سریع استفاده کرد.
  • توانایی کمتر در مدیریت برای استفاده بیشتر: رانندگی مکرر ممکن است باتری را سریعتر از حد انتظار تخلیه کند.
  • تعمیر و نگهداری دشوارتر: تعمیر و نگهداری، به ویژه در طبیعت، با بالابرهای الکتریکی نسبت به مدل های احتراق داخلی به دلیل سیستم های الکتریکی پیچیده، دشوارتر است.

روش عیب یابی موتور لیفتراک دیزلی

  1. موتورهای دیزلی لیفتراک: لیفتراک ها با موتورهای دیزلی بالابرهایی هستند که دارای ساختاری مستحکم هستند و برای استفاده در محیط های سخت در فضای باز ایده آل هستند. با توجه به دود اگزوز و گازهای گلخانه ای تولید شده از طریق احتراق سوخت دیزل، لیفتراک های دیزلی برای استفاده در فضای باز در نظر گرفته شده اند و تعدادی مزایای منحصر به فرد آن ها عبارت است از:
  • راندمان سوخت: موتورهای دیزلی کارآمدتر از موتورهای LPG هستند. در واقع، یک مخزن 50 لیتری گازوئیل بسیار بیشتر از یک مخزن 18 کیلوگرمی سوخت LPG در شرایط استفاده مشابه دوام می آورد.
  • توان خروجی بالا: مدل‌های دیزلی در مقایسه با مدل‌های LPG با ظرفیت بالابر قابل مقایسه، گشتاور بیشتری دارند. این گشتاور اضافی به مدل های دیزلی اجازه می دهد تا در شیب ها و در حین یدک کشی عملکرد بهتری داشته باشند.
  • عملکرد بهبود یافته: موتورهای دیزلی عملکرد بهتری نسبت به یک جایگزین الکتریکی ارائه می دهند و شتاب و سرعت بالابر بهتری را نشان می دهند.
  • سازگارتر: برخلاف لیفتراک ‌های برقی، که در آن ضمیمه‌ها و/یا لوازم جانبی اضافی باعث تخلیه ظرفیت باتری می‌شوند، لیفتراک ‌های دیزلی قدرت کافی برای کارکردن چیزهایی مانند گیره ‌های چرخان، گسترش چنگال و غیره دارند.
  • هزینه های نگهداری کمتر: نگهداری و سرویس لیفتراک های دیزلی نسبت به موتورهای LPG گاز ارزان تر است. این بیشتر به دلیل ساختار ناهموار آن ها و این واقعیت است که موتورهای دیزلی در دورهای پایین تر کار می کنند، در نتیجه فشار کمتری بر قطعات وارد می شود.
  • ارزش باقیمانده بالاتر: از آنجایی که لیفتراک های دیزلی در حین کار تحت فشار کمتری قرار می گیرند، ارزش فروش مجدد خود را بهتر از لیفتراک های LPG و الکتریکی حفظ می کنند.

همانند لیفتراک های برقی، مدل های موتورهای دیزلی نیز بدون معایب نیستند، مانند:

  • عملکرد پر سر و صدا: شنیدن این موضوع که موتورهای دیزلی صدای بسیار بیشتری نسبت به LPG یا جایگزین های الکتریکی تولید می کنند، نباید تعجب آور باشد. با این حال، این نویز در محیط ‌های بیرونی که معمولاً این واحدها در آن یافت می ‌شوند، مشکل بزرگی نیست.
  • دودهای غلیظ و مضر اگزوز: بدیهی است که این گازهای گلخانه ای، کار کردن با لیفتراک دیزلی را در داخل خانه بسیار دشوار می کند، زیرا این امر مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی در تهویه تاسیسات است.
  • شاسی ‌های بزرگ‌تر: مدل‌های دیزلی از نظر اندازه بزرگ ‌تر هستند و به همین دلیل فضای بیشتری برای کار کردن نیاز دارند.
  • قیمت خرید متوسط و هزینه‌های تعمیر و نگهداری: در حالی که لیفتراک ‌های دیزلی با قیمتی کمتر از لیفتراک ‌های برقی به فروش می‌ رسند، قیمت آن ها کمی بیشتر از مدل‌ های LPG است. برعکس در مورد هزینه های تعمیر و نگهداری صادق است، جایی که مدل های دیزلی ارزان تر از برقی اما گران تر از مدل های LPG هستند.
  1. موتورهای LPG لیفتراک: موتورهای LPG در حد متوسطی بین مدل های برقی و دیزلی قرار دارند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی کار با لیفتراک LPG آورده شده است:
  • انعطاف‌پذیری: در حالی که موتورهای LPG هنوز دود اگزوز و گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند، سطوح تولید شده متوسط هستند و به راحتی با تهویه تأسیسات برطرف می ‌شوند. به این ترتیب، لیفتراک های LPG بسته به کاربرد و نیاز ممکن است هم در داخل و هم در فضای باز استفاده شوند.
  • قیمت خرید اولیه پایین: قیمت ‌های خرده ‌فروشی لیفتراک‌های LPG از بین سه گزینه ارزان‌ترین قیمت هستند.
  • سر و صدا و آلایندگی متوسط: در مقایسه با موتورهای دیزلی، موتورهای LPG صدای کمتری تولید کرده و دود اگزوز تولید می کنند. این تا حدی به دلیل راندمان بالاتر مبدل های کاتالیزوری در دماهای بالاتر است.
  • عملکرد برتر: بالابرهای LPG معمولاً بهتر از واحدهای برقی یا دیزلی عمل می کنند. معیارهای عملکردی مانند سرعت حرکت، شتاب و سرعت بالابر معمولاً با موتورهای LPG بهتر هستند زیرا نسبت قدرت به وزن بهینه ‌تر و موتورها پاسخ‌گویی بیشتری دارند.

با موتور احتراق داخلی، لیفتراک های LPG با برخی از مشکلات مشابه مدل های دیزلی مواجه می شوند، از جمله:

  • هزینه تعمیر و نگهداری گران تر: در حالی که از نظر قیمت خرده فروشی ارزان تر هستند، لیفتراک های LPG از نظر تعمیر و نگهداری و سوخت بیشتر از مدل های دیزلی یا برقی هزینه دارند.
  • ارزش باقیمانده کمتر: از بین سه گزینه، لیفتراک های LPG در حفظ ارزش خود برای فروش مجدد در آینده بدترین هستند. این باید هنگام حسابداری سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز برای خرید لیفتراک در نظر گرفته شود.
  • اتمام سوخت بدون اطلاع اپراتور: بر خلاف لیفتراک های برقی و دیزلی که دارای نشانگر سوخت/ شارژ در پانل ابزار خود هستند، لیفتراک های LPG تمایل دارند که در مخزن سوخت خود یک نشانگر (در صورت وجود) داشته باشند. به این ترتیب، آن ها مستعد تمام شدن سوخت هستند، که می تواند دور از ایستگاه سوخت گیری یا منطقه ذخیره سازی مخزن اتفاق بیفتد که بسیار دردسر ساز است.

چندین روش عیب یابی موتور لیفتراک

چندین روش عیب یابی موتور لیفتراک

  1. سرعت چرخش کم موتور: باتری لیفتراک کم قدرت است و می تواند مستقیماً به باتری شارژ شود.
  2. سرعت پایین موتور: اتصال ضعیف مدار، بررسی کنید که آیا سیم شل است یا خیر.
  3. سرعت پایین موتور: خرابی استارت ، تماس بد بین موتور برس و کموتاتور ، اتصال بد سر اتصال داخلی استارت
  4. فشار روغن بالا و کیفیت پایین روغن روان کننده: زمانی که روغن دارای ویسکوزیته خیلی کم است یا با بنزین و آب مخلوط می شود، روغن روان کننده باید مستقیماً تعویض شود.
  5. قطعات موتور نمی توانند روشن شوند یا با مشکل روشن می شوند: روغن کافی در مخزن سوخت وجود ندارد یا سوئیچ مخزن سوخت باز نمی شود.
  6. قدرت ناکافی قطعات موتور لیفتراک: خط لوله تامین روغن مسدود شده، آسیب دیده یا نشتی دارد.
  7. عملکرد ناپایدار موتور: کاربراتور به خوبی کار نمی کند و مخلوط کم یا خیلی رقیق است.
  8. خرابی پمپ بنزین و پمپ انتقال روغن: پارگی لایه پوست و از بین رفتن شاتون و غیره را بررسی کنید.
  9. مسدود کردن فیلتر سوخت: تمیز کردن فیلتر لیفتراک
  10. گرمای بیش از حد بدنه موتور یا عملکرد ناپایدار: قدرت ناکافی یا عملکرد ناپایدار را می توان به عنوان خرابی پمپ در نظر گرفت (بررسی و حذف).
  11. قطعات موتور راه اندازی نمی شوند یا راه اندازی مشکل است یا قدرت ناکافی دستگاه محرک پمپ بنزین آسیب دیده است.
  12. پمپ تزریق سوخت یا زمان احتراق اشتباه است: زاویه پیشروی تزریق سوخت را تنظیم کنید، موتور لیفتراک را تنظیم کنید تا به راحتی روشن شود، هنگام کار دود سیاه را تخلیه نکنید، ضربه فلزی را منتشر نکنید (تزریق روغن خیلی زود). زمان جرقه زنی به این صورت تنظیم می شود: در اوایل احتراق، زمانی که ضربه فلزی (انفجار ناگهانی) در شتاب وجود دارد، زمان اشتعال دود لوله اگزوز بسیار دیر است یا صدای انفجار وجود دارد.
  13. لوله اگزوز موتور دود سیاه یا صدای حباب دارد: نشان دهنده فشرده سازی ناکافی می باشد.
  14. قدرت موتور لیفتراک ناکافی است: به این معنی است که مخزن سوخت با سوراخ های دریچه مسدود شده است.
  15. قدرت موتور لیفتراک کافی نیست: صفحه روغن سوخت نادرست است و می توان ابتدا روغن کوره را مطابق شماره صفحه موتور استفاده کرد.
  16. اگر موتور لیفتراک ضعیف است یا ناپایدار است به این معناست که دریچه گاز گیر کرده یا حرکت مسدود شده است.

17-قطعات موتور لیفتراک کم توان هستند یا بدنه بیش از حد گرم شده است: یعنی سیلندر بیش از حد گرم شده است. نیاز به بررسی سیلندر می باشد.

  1. قدرت قطعات موتور لیفتراک کافی نیست: موتور بیش از حد گرم شده و زمان کار بسیار طولانی است، سایش یا خرابی سوپاپ.
  2. نیروی فشرده سازی سیلندر لیفتراک کافی نیست: نشان دهنده این است که تنظیم موتور دقیق نیست.
  3. زمانی که نیروی فشرده سازی سیلندر لیفتراک کافی نیست یعنی شیر بسته است.
  4. فشار بیش از حد روی میل لنگ لیفتراک نشان دهنده سایش آستین سیلندر می باشد.
  5. نیروی فشرده سازی سیلندر لیفتراک ناکافی است به این معنا که سوپاپ با جایگاه سوپاپ تماس ضعیفی دارد و آب بندی دقیق نیست.
  6. نیروی فشرده سازی سیلندر لیفتراک ناکافی است یعنی رینگ پیستون آسیب دیده، ساییده یا فرسوده شده است.
  7. قدرت موتور لیفتراک ناکافی است: فاصله سوپاپ بسیار زیاد است و برآمدگی سوپاپ رخ خواهد داد. فاصله باید در صورت لزوم تنظیم شود.
  8. فشار روغن کم: نشان دهنده مقدار روغن ناکافی است و همچنین نام تجاری روغن صحیح نیست و روغن صحیح باید تعویض شود، شیر تخلیه سیستم روغن کاری لیفتراک در حالت باز گیر کرده است.
  9. فشار روغن خیلی زیاد است: در روغن سنج خطایی وجود دارد یا شیر تخلیه سیستم روغن کاری لیفتراک در حالت بسته گیر کرده یا فنر شیر تخلیه سیستم روغن کاری لیفتراک شکسته است. از طرف دیگر مسدود شدن مسیر روغن و فاصله بیش از حد از یاتاقان جلو میل لنگ نیز باید بررسی شود.
  10. فشار روغن خیلی کم است: به این معناست که پمپ روغن بیش از حد فرسوده شده یا پیچ شل شده و هوا نشت می کند.
  11. گرم شدن بیش از حد بدنه موتور: نشان دهنده نشتی سیستم خنک کننده موتور یا آب خنک کننده ناکافی یا تسمه فن موتور برای به حرکت درآوردن پمپ آب بسیار شل است. ترموستات کار نمی کند و یا اینکه پمپ آب لیفتراک به دلیل خرابی عملکرد پمپاژ خود را از دست داده است. رسوب بیش از حد در پوشش آب و مسدود شدن جریان آب خنک کننده و رسوب رادیاتور نیز می تواند در این مشکل دخیل باشد.
  12. فشار میل لنگ لیفتراک بسیار زیاد است به این معنا که لوله تهویه مسدود شده است.

ّتعمیر موتور لیفتراک

تعمیر موتور لیفتراک

علاوه بر روش عیب یابی موتور لیفتراک، تعمیر موتور لیفتراک بسیار حائز اهمیت است و باید طبق دستورالعمل ها، قوانین و راهکارهای اصولی و توسط افراد متبحر و اپراتور دستگاه صورت بگیرد تا منجر به افزایش طول عمر لیفتراک و موتور آن گردد. بع علت گران و پیچیده بودن، باید تمام نکات ایمنی در ارتباط با روش های صحیح نگهداری از موتور آن رعایت شود. زیرا رعایت این اصول منجر به کاهش تعمیرات و تعویض موتور لیفتراک می گردد. تعمیر و نگهداری موتور لیفتراک به چهار قسمت تقسیم می شود: 1. موتور را خارج کنید. 2. قطعات را تمیز کنید. 3. سایش و پارگی را بررسی کرده و 4. موتور را مونتاژ کنید.

تعمیر موتور و قطعات آن شامل تعویض کامل موتور یا تعویض قطعات دیگر آن است. به عنوان مثل کیت های سرسیلند قابل تعویض بوده و برای کارکرد بهتر موتور لیفتراک و جهت انجام قوانین لازم برای انتشار دود در برخی مواقع در موتور لیفتراک سوپاپ پایه تهویه متصل به میل لنگ به کار گرفته می شود. به طور کلی تعمیر موتور لیفتراک به صورت ثابت و سیار سرویس دهی می شود.

جمع بندی

موتور لیفتراک یک قطعه مهم و گران قیمت بوده به همین علت نیاز به سرویس دهی منظمی دارد تا از آسیب و صدمات جلوگیری کند، عملکرد لیفتراک را تضمین کرده و بهبود ببخشد. روش عیب یابی موتور لیفتراک بسیار حائز اهمیت بوده و شما می توانید برای تعمیر، تعویض یا خرید موتور لیفتراک و قطعات آن و همچنین روش عیب یابی موتور لیفتراک خود، به سایت تامین دنیای هوشمند سپاهان مراجعه کرده و از خدمات و مشاوره آن ها بهره مند شوید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366