راهنمای خرید لیفتراک مناسب

راهنمای خرید لیفتراک مناسب

لیفتراک جزء جدا نشدنی بسیاری از مشاغل به خصوص انبارها و محل های ساخت وساز می باشد و یکی از پر کاربردترین وسیله های نقلیه در صنعت به شمار می رود . بزرگترین چالشی که امروزه اپراتورها با آن روبرو هستند این است که تصمیم بگیرند کدام لیفتراک را می خواهند و اینکه آیا لیفتراک مورد نظر آن ها واقعاً برای این کار مناسب است یا خیر زیرا طیف گسترده ای از آن ها وجود دارد. چیزی که به نظر می رسد یک ماشین نسبتاً ساده است اما در واقعیت کمی پیچیده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. در این راهنمای دقیق، همه چیزهایی را که باید در مورد لیفتراک بدانید پیدا خواهید کرد تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. 

عناصر کلیدی تشکیل دهنده لیفتراک

سه عنصر اصلی وجود دارد که یک لیفتراک را تشکیل می دهد که به شرح زیر است:

  1. ظرفیت بالابر: این گزینه به مقدار وزنی اشاره دارد که یک لیفتراک قادر به حمل ایمن و راحت آن است و در عین حال ثابت بماند. همچنین از نظر پایداری وسیله نقلیه، ظرفیت، نقش مهمی را ایفا می کند، زیرا اضافه بار باعث ایجاد ناپایداری و ناهماهنگی می شود.
  2. مرکز ثقل بار: به فاصله از دوشاخه ها تا مرکز ثقل بار اشاره دارد. مرکز بار با توجه به وزن بار، زاویه بالابر و زاویه شیب متفاوت خواهد بود.
  3. ثبات: مثلث پایداری در واقع زیر لیفتراک قرار دارد و مرکز ثقل را حفظ می کند تا لیفتراک واژگون نشود. همچنین به همین دلیل است که لازم نیست بیش از حد نگران مرکز بار باشید.

کلاس های لیفتراک

کلاس های لیفتراک، ساده ساخته شده است. جالب اینجاست که چندین کلاس مختلف برای لیفتراک ها وجود دارد مانند ماشین ها. در اینجا به طور مختصر، هفت کلاس مختلف لیفتراک ارائه شده است:

کلاس های لیفتراک

کلاس 1 : لیفتراک های سواری با موتور الکتریکی (لاستیک لیفتراک های کوسن یا پنوماتیک)

نوع سوخت: برقی

استفاده: بارگیری و تخلیه، جابجایی پالت ها

کلاس 2 : لیفتراک های باریک با موتور الکتریکی

نوع سوخت: برقی

استفاده: کار در فضاهای کوچک و راهروهای باریک، جابجایی پالت ها، چیدن وسایل در انبارها

کلاس 3 : لیفتراک های دستی موتور الکتریکی یا لیفتراک های دستی/ یدکی

نوع سوخت: برقی

استفاده: تخلیه بار از تریلرهای تراکتور؛ حرکت در فضاهای کوچکتر

کلاس 4: لیفتراک های موتور احتراق داخلی (لاستیک های کوسن)

نوع سوخت: بنزینی، دیزلی

استفاده: انتقال پالت ها از محل بارگیری به انبار و بالعکس

کلاس 5: لیفتراک های موتور احتراق داخلی (لاستیک های پنوماتیک)

نوع سوخت: بنزینی، دیزلی

استفاده: همه کاره؛ لیفتراک های این کلاس می توانند پالت های تکی را به کانتینرهای 40 فوتی حمل کنند.

کلاس 6: لیفتراک های ترکیبی الکتریکی و موتور احتراق داخلی (لاستیک های کوسن یا پنوماتیک)

نوع سوخت: برقی، بنزینی، دیزلی

استفاده: معمولاً برای حمل بارهای کششی به جای بلند کردن و تقریبا در تمامی فعالیت ها استفاده می شود.

کلاس 7: لیفتراک های مناسب زمین های سخت و ناهموار (لاستیک های شناور بزرگ)

نوع سوخت: بنزینی، دیزلی

استفاده: عالی برای پروژه های معماری و  ساختمانی که در آن خدمه باید مصالح ساختمانی را به ارتفاعات بالا ببرند.

 

در این بخش می‌توانیم با جزئیات بیشتری به هر نوع لیفتراک نگاهی بیندازیم. این بخش (مخصوصاً وقتی با سایر بخش ‌های این راهنما ترکیب می ‌شود) باید به شما کمک کند تا دقیقاً آنچه را که برای کار خود نیاز دارید، بیابید.

انواع لیفتراک

  • لیفتراک با باتری لیتیومی

بسیاری از مردم در حال حاضر از این نوع بر خلاف سوخت های استاندارد استفاده می کنند. این لیفتراک ها به اندازه یک لیفتراک استاندارد قدرتمند و کارآمد هستند و دارای تمام امکانات اضافی هستند که در هر نوع انتظار دارید و  همچنین برای محیط زیست بسیار بهتر هستند. باتری لیتیومی نیاز به هیچ گونه سیم کشی نداشته و حتی شخص غیر متخصص هم می تواند از آن استفاده کند. از طرف دیگر استفاده از باتری لیتیومی نسبت به باتری های اسیدی بهینه تر هستند.

  • لیفتراک مناسب جابجایی

لیفتراک واکی برای برداشت و تحویل بار از انبار استفاده می شود. آن ها می توانند تا ارتفاع 32 فوت به کار گرفته می شوند و برای بلند کردن اپراتور تا قفسه های انبار طراحی شده اند تا بتوانند اقلام را جمع آوری کنند. طراحی هوشمندانه آن ها به این معنی است که می توانند طیف وسیعی از اقلام و وزن ها را بدون زحمت جابجا کنند.

  • لیفتراک خود کششی

این مدل تقریباً به طور انحصاری برای کارهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند و عملکرد اصلی آن ها افزایش پیش رونده ارتفاع آن ها و رسیدن به قفسه های انبار است به گونه ای که یک لیفتراک استاندارد نمی تواند انجام دهد. همچنین تضمین می کند که اپراتور همیشه هنگام کار دید عالی داشته باشد.

  • لیفتراک تعادل

این لیفتراک ها بیشترین استفاده را در داخل انبارها و مکان های دیگر از این قبیل دارند و حتی می توانند در فضای باز و در سطوح صاف و ثابت استفاده شوند. کار با آن ها آسان است و دارای دو چنگال در جلوی خود برای بلند کردن و حمل بار هستند. انواع مختلفی از لیفتراک تعادلی وجود دارد، از جمله مدل های کوچک راهروی باریک سه چرخ.

  • لیفتراک مناسب زمین سخت و ناهموار

این مدل لیفتراک برای استفاده در مکان هایی که زمین بسیار ناهموار و سخت دارند، عالی هستند و دارای لاستیک‌های بادی ضخیم‌تر برای پایداری بهتر و همچنین موتور قوی‌ترمی باشند تا بتوانند سریع‌ تر و سخت ‌تر از روی موانع حرکت کنند. بسیاری از آن ها که به دقت برای همه شرایط کالیبره شده اند، می توانند بارهای سه تنی را به راحتی تحمل کنند.

  • لودر جانبی

این مدل لیفتراک برای کار در راهروهای باریک کاملاً مناسب هستند و مطمئناً نیز برای استفاده در انبارهای کوچک تر سودمند می باشند به این دلیل که چنگال ‌ها در کنار لیفتراک ها نصب شده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا بارها را بردارند. هر دو نسخه داخلی و خارجی از این مدل وجود دارد که آن را به یک وسیله نقلیه بسیار کاربردی و همه کاره تبدیل می کند.

اندازه های لیفتراک

لیفتراک ها در اندازه های زیادی در بازار عرضه می شوند تا بتوان از آن ها برای تعدادی از مشاغل مختلف استفاده کرد. هر چند که هر مدل از آن ها را می توان همه کاره به شمار آورد اما اندازه مناسب برای هر کاری در جهت بهبود شرایط بسیار مهم است. یک لیفتراک استاندارد تقریباً چهار تا هفت فوت عرض و هشت تا ده فوت طول دارد و می توانند وظایف مختلفی را متناسب با سایز خود انجام دهند. یک لیفتراک در فضای باز یا زمین ناهموار می تواند از نظر طول به راحتی از ده فوت فراتر رود و یک لیفتراک راهروی باریک (برای مثال لیفتراک واکی  و لودرهای جانبی) اغلب کمتر از 5 فوت هستند. به همین دلیل است که قبل از خرید باید اندازه راهروهای انبار خود را به دقت در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک لیفتراک استاندارد برای چرخش و حرکت موثر به عرض 13 فوت نیاز دارد.

فراموش نکنید که ارتفاع را نیز در نظر داشته باشید. بیشتر لیفتراک‌های استاندارد می‌توانند به ارتفاع بین 10 تا 15 فوت برسند، اما لیفتراک‌های تخصصی وجود دارند که می‌توانند تا ارتفاع 55 فوتی را طی کنند. این موارد ذکر شده به نوع بار و همچنین منطقه کار بستگی دارد.

اندازه های لیفتراک

نحوه انتخاب لیفتراک

انتخاب لیفتراک از بین انواع مختلفی که در بالا ذکر شد، کار آسانی نیست. با این حال، معیارهایی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید که به شما کمک می کند تعیین کنید کدام یک برای نیازهای شما مناسب است. آنها به شرح زیر است:

  • ظرفیت مورد نیاز را تعیین کنید
  • نوع محیط شغلی خود را مد نظر قرار دهید
  • ارتفاع فضای کار را تعیین کنید
  • تصمیم بگیرید که آیا می خواهید آن را با سوخت یا برق تغذیه کنید و نوع سوختی که می خواهید چیست
  • نوع زمین، مکان و لیفتراک مناسب را مد نظر قرار داده و تجزیه و تحلیل کنید

 

جمع بندی

همانطور که در بالا ذکر شد، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و صنعت و همچنین طیف وسیع و گسترده ای از انواع لیفتراک های موجود در بازار، برای پیشبرد بهتر امور و جابجایی وسایل سنگین این نیاز برای افراد ایجاد می‌شود تا به دنبال ابزاری باشند که این کار را برایشان آسان ‌ترکرده و بازدهی کارشان را بیشتر کند. راهنمای خرید مفید و مختصر، به شما کمک می کند که بهترین و هوشمندانه ترین انتخاب لیفتراک را داشته باشید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366