داغ شدن گیربکس لیفتراک

چرا گیربکس لیفتراک داغ میشود

دستگاه لیفتراک ممکن است در طول زمان با مشکلات و ایرادات مختلفی مواجه شود. داغ شدن گیربکس لیفتراک یکی از مهم ترین و خطرناک ترین نمونه از این ایرادات است.

این قطعه در دستگاه لیفتراک تحت فشار و حرارت بالایی قرار گرفته و اگر کنترل گرما در آن صورت نگیرد می تواند آسیب های جدی به دستگاه وارد کند. از این رو خوب است که با علل بروز این مشکل آشنا شده و در جهت رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

چرا گیربکس لیفتراک داغ می شود؟

دلایل داغ شدن گیربکس لیفتراکداغ شدن گیربکس لیفتراک تحت تاثیر عوامل مختلفی ممکن است بروز کند. مواردی همچون دمای کار، دمای محیط، شرایط بار، شاخص ویسکوزیته، نیاز های روغن کاری، سرعت دستگاه و دمای هوا می توانند به عنوان عوامل موثر بر این موضوع معرفی شوند.

  • سطح پایین روغن گیربکس

اگر سطح روغن گیربکس لیفتراک سپاهان پایین بیاید، احتمال بروز این مشکل وجود دارد. این امر به دلیل روانکاری ناکافی باعث افزایش اصطکاک می شود. از طرفی راندمان کار قطعات خنک کننده دستگاه نیز از این طریق کاهش می یابد. بنابراین سطح روغن در این دستگاه باید حتما به درستی مورد بررسی قرار بگیرد. علاوه بر سطح این روغن ها باید به نوع و میزان ویسکوزیته آن ها نیز توجه شود. نمونه مناسب از این روغن ها می توانند روانکاری مناسب تر را به همراه داشته و از داغ شدن گیربکس لیفتراک جلوگیری می شود.

  • خرابی و نامناسب بودن روغن گیربکس

خراب بودن و نامناسب بودن این روغن می تواند یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل باشد. گاهی اوقات این ماده بوی بدی داده و یا شروع به اکسید کردن می کند. این عامل می تواند یکی از دلایل مهم داغ شدن گیربکس لیفتراک باشد. معمولا نمونه های مصنوعی این روان کننده ها به دلیل شخص و ویسکوزیته بالاتر، مقاومت حرارتی و اکسیداسیون بهتری در این دستگاه ها دارند.

دلیل داغ شدن گیربکس لیفتراک چیست؟

داغ شدن گیربکس لیفتراک تحت تاثیر فاکتور های مختلفی بروز می کند. علاوه بر پایین بودن سطح روغن گیربکس و یا خراب بودن و نامناسب بودن این روغن، عوامل دیگری نیز وجود دارند که سبب بروز این مشکل می شوند. مهم ترین دلایل بروز این مشکل در دستگاه لیفتراک عبارتند از:

  • بار بیش از حد
    بار بیش از حد در این دستگاه نیز می تواند عامل مهم دیگری در بروز این مشکل باشد. در این شرایط گرمای بیش از حدی ایجاد شده و در نتیجه سبب داغ شدن گیربکس لیفتراک می شود. بار اضافی در این دستگاه حرارت بیش تری نسبت به ظرفیت سیستم خنک کننده ایجاد کرده و در نتیجه گیربکس آن شروع به داغ شدن می کند.
  • موارد خاص برای خودکار
    در نمونه های خودکار و اتوماتیک این دستگاه ها عامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند سبب داغ شدن گیربکس لیفتراک می شود. این نوع دستگاه ها دارای یک پمپ هستند که فشار کلاچ را برای انتقال گشتاور فراهم می کند. در صورت خراب شدن این پمپ، لغزش صفحه کلاچ لیفتراک زیاد می شود. این امر در نهایت باعث ایجاد گرمای اضافی شده و در نتیجه گیربکس دستگاه را داغ می کند.

دلایل داغ شدن موتور لیفتراک چیست؟

دلایل-داغ-شدن-موتور-لیفتراک-چیست؟افزایش حرارت ممکن است در بخش های مختلفی از این دستگاه بروز کند. بنابراین علاوه بر داغ شدن گیربکس لیفتراک ممکن است دمای موتور این دستگاه نیز افزایش یابد. این مشکل می تواند در اثر عوامل مختلفی بروز کند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • نگهداری ضعیف
    نگهداری ضعیف و نامناسب از این دستگاه و عدم سرویس های دوره ای در آن می تواند یکی از علل مهم در بروز داغ شدن موتور آن باشد.
  • اضافه بار
    زمانی که این دستگاه بیش از اندازه بار داشته باشد، موتور آن برای بلند کردن و حمل این بار ها فار زیادی را تحمل می کند. این امر در طولانی مدت باعث داغ شدن موتور گیربکس شده و می تواند آسیب های جدی به آن وارد کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید با اندازه استاندارد بار بر روی این دستگاه قرار دهید تا فشار اضافه ای بر آن وارد نشود.
  • سیستم خنک کننده معیوب
    در شرایطی که سیستم خنک کننده این دستگاه نتواند عملکرد مناسبی از خود نشان دهد، احتمال بروز این مشکل وجود دارد. در این شرایط مایع خنک کننده به درستی حرکت نکرده و نمی تواند موتور را خنک کند. با وجود این مشکل در اثر گذشت زمان دمای موتور افزایش یافته و شروع به داغ شدن می کند.
  • سطح خنک کننده پایین و ترموستات معیوب
    در صورتی که میزان مایع خنک کننده در این دستگاه به دلیل نشتی کاهش یابد، عمل خنک کنندگی به درستی انجام نشده و در نتیجه موتور آن داغ می کند. خراب بودن ترموستات این دستگاه نیز باعث می شود تا مایع خنک کننده به درستی در موتور جریان پیدا نکرده و در نهایت این مشکل بروز کند.
  • عدم روانکاری
    گاهی اوقات در اثر گرفتگی فیلتر هوا، مشکل در پمپ روغن و یا نشتی انژکتور سوخت در این دستگاه روانکاری به خوبی انجام نمی گیرد. در این شرایط نیز احتمال داغ شدن موتور لیفتراک بسیار زیاد است.
  • گرفتن فیلتر سوخت
    در شرایطی که فیلتر سوخت دچار گرفتگی شود، جریان سوخت به موتور این دستگاه محدود شده و در نتیجه این مشکل بروز می کند.
  • شمع های معیوب
    وجود شمع های معیوب در این دستگاه می تواند سبب سوختن ناقص موتور شده و در نتیجه سبب افزایش دمای موتور را به همراه دارد.

جلوگیری از داغ شدن قطعات لیفتراک

همان طور که می دانید داغ شدن گیربکس لیفتراک و یا موتور آن می تواند آسیب های جدی برای این دستگاه به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات به خصوص در فصل تابستان باید اقداماتی صورت گیرد.

برای این منظور بهتر است از روغن های مصنوعی استفاده شود تا احتمال داغ شدن گیربکس در این دستگاه کاهش یابد. قبل از استفاده باید حتما سطح مایع خنک کننده و سطح روغن را در این دستگاه چک کنید. با این کار روغن به مقدار مناسب در موتور وجود داشته و فرآیند روانکاری و خنک کنندگی به درستی انجام می شود.
در فواصل زمانی مشخص برای سرویس دوره ای این دستگاه اقدام کنید و حتما فیلتر هوا و فیلتر روغن آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورت نیاز باید این فیلتر ها را تعویض کنید تا عملیات روانکاری و خنک کاری به درستی انجام گیرد. از دیگر اقدامات مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کنید، استفاده درست از لیفتراک می باشد. شما باید با توجه به ظرفیت این دستگاه از آن استفاده کرده و از بار اضافی بر روی آن خودداری کنید.

علائم گرم شدن گیربکس لیفتراک

داغ شدن گیربکس لیفتراک می تواند با علائم و نشانه های مختلفی همراه باشد. در صورتی که این دستگاه با چنین مشکلی مواجه شود، ممکن است بوی سوختگی استشمام کنید. در این شرایط حتما باید روغن گیربکس را مورد بررسی قرار داده و در صورت سوخته بودن، آن را تعویض کنید.

این مشکل می تواند با علائمی مانند لیز خوردن، تعویض دنده سخت و صدا های عجیب و غریب نیز همراه باشد.

جلوگیری-از-داغ-شدن-قطعات-لیفتراک
معمولا زمانی که سطح روغن گیربکس در این دستگاه کاهش پیدا کند، این بخش شروع به داغ شدن کرده و با چنین نشانه هایی همراه می شود. درصورت مشاهده هر یک از این نشانه ها باید سریعا گیربکس را مورد بررسی قرار داده و اقدامات لازم برای حل این مشکل را انجام دهید.

نگهداری از لیفتراک در تابستان

پس از آن که با علل داغ شدن گیربکس لیفتراک و موتور آن آشنا شدیم، خوب است نکات مهم در استفاده از این دستگاه در فصل تابستان را نیز بشناسیم.

  • بررسی باتری لیفتراک
    با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا احتمال دارد که مایع درون این قطعه کاهش یابد. از این رو باید در فواصل زمانی کوتاه این باتری را مورد بررسی قرار داده و از سالم بودن آن مطمئن شوید.
  • توجه به سطح مایعات درون لیفتراک
    باید حتما قبل از استفاده از این دستگاه سطح روغن و مایع خنک کننده درون این دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. دقت داشته باشید که کم بودن هر یک از این دو ماده می تواند سبب داغ شدن گیربکس لیفتراک شود.
  • بررسی فن ها
    این فن ها که به خنک کنندگی موتور لیفتراک کمک می کنند باید حتما مورد بررسی قرار گرفته و از سالم بودن آن ها مطمئن شویم.
  • تعویض تسمه های ترک خورده
    این تسمه فن را به حرکت در آورده و حتی در حرکت مایع خنک کننده نیز موثر است. از این رو اگر دچار ترک خوردگی و یا آسیب شده باشد، باید حتما آن را تعویض کنید. در غیر این صورت موتور لیفتراک به سرعت داغ شده و آسیب می بیند.

عوارض داغ شدن گیربکس لیفتراک

داغ شدن گیربکس لیفتراک می تواند با عوارض و مشکلات زیادی برای این دستگاه همراه باشد. در صورت داغ شدن بیش از حد این قطعه احتمال فرسودگی و حتی شکستن چرخ دنده ها نیز وجود دارد. این امر می تواند عمر مفید دستگاه لیفتراک را نیز به شدت کاهش دهد.

این در حالی است که اگر این بخش از دستگاه عملکرد مناسبی از خود نشان داده و کاهش دما داشته باشد، عمر مفید آن دستگاه افزایش می یابد. گاهی اوقات این افزایش دما ها سبب خراب شدن قطعات گران قیمت این دستگاه شده و در نتیجه هزینه های گزافی را برای شما به همراه دارد.

اگر این ایراد برای مدت زمان طولانی در دستگاه باقی بماند، حتی ممکن است به تعویض کامل گیربکس نیز نیاز باشد. بنابراین عادت های استفاده از این دستگاه را کنار گذاشته و به خوبی از آن مراقبت کنید تا از داغ شدن گیربکس و دیگر قطعات آن جلوگیری شود.

کلام آخر

همان طور که گفتیم داغ شدن گیربکس لیفتراک که در اثر عوامل مختلفی ممکن است بروز کند، می تواند مشکلات زیادی را برای این دستگاه به همراه داشته باشد. بنابراین شایسته است که در فواصل زمانی مشخصی از سرویس های دوره ای برای این دستگاه استفاده کرده و از کارکرد مناسب قطعات مختلف آن مطمئن شوید. همچنین سطح مایع خنک کننده و روغن گیربکس را نیز مورد بررسی قرار داده و از سالم و تمیز بودن فیلتر هوا و فیلتر روغن آن نیز اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

  1. تعویض روغن گیربکس لیفتراک در چه فواصل زمانی باید انجام گیرد؟ معمولا هر ۴۸۰۰۰ تا ۹۸۰۰۰ کیلومتر یک بار باید برای تعویض این نوع روغن ها اقدام کنید.
  2. مایع خنک کننده موجود در لیفتراک را در چه بازه زمانی باید تعویض کنیم؟
    سطح این مایع را باید مرتب چک کرده و هر دو سال یک بار نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  3. برای جلوگیری از داغ شدن گیربکس چه اقدام دیگری می توانیم انجام دهیم؟
    شما برای این منظور می توانید از یک سیستم خنک کننده گیربکس جداگانه استفاده کنید و از این طریق قدرت خنک کنندگی را در این دستگاه افزایش دهید.
دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + نه =

09354244366