انواع لیفتراک برای مشاغل مختلف

انواع لیفتراک برای مشاغل مختلف

برای پیشبرد بهتر کارها و جابجایی های سنگین در یک مجموعه یا کارخانه صنعتی، استفاده از ابزار و وسایلی که انجام این کارها را برایشان آسان تر کند، نیاز استفاده از لیفتراک را فراهم می کند. لیفتراک، ماشین جابجایی سنگین با ظرفیت بالا است که برای جابجایی تمام بارهای سنگین در محل های ساختمانی و انبارها مورد استفاده قرار می گیرد. با طیف گسترده ای از اندازه ها، ویژگی ها و طبقه بندی ها و قیمت های متنوع، انتخاب یک لیفتراک دقیق و مناسب برای کارفرما یا صاحب کسب و کار برای انجام کار می تواند چالش برانگیز باشد و دانستن و کسب اطلاعات راجع به همه لیفتراک های مختلف و درک نقاط قوت منحصر به فرد آن ها به کارفرما کمک می کند تا تصمیم مهمی را در جهت خرید عالی برای رشد کسب و کار خود را اتخاذ کند.

در مورد کارمندان، بسیار ضروری است که بدانند از چه تجهیزاتی ممکن است استفاده کنند و چگونه با آن ها کار کنند، به خصوص اگر یک لیفتراک با ظرفیت بالا بسیار بالا یا تخصصی باشد. دانستن درباره لیفتراک ها نیز ضروری است زیرا آنها خودروهای صنعتی و برقی هستند که برای کارکردن و حمل بار سنگین در مسافت کوتاه به آموزش و مهارت خاصی نیاز دارند. در اینجا لیستی از انواع مختلف لیفتراک ها و زمان استفاده از آن ها وجود دارد که برای صاحبان مشاغل و کارمندان مفید خواهد بود. بیایید آن ها را بررسی کنیم:

  • لیفتراک مفصلی (Articulated forklift):

لیفتراک مفصلی نسبت به لیفتراک معمولی بزرگ قدرت مانور بیشتری دارد. آن ها دارای یک دستگاه بالابر دوشاخه ای است که می تواند مستقل از بدنه لیفتراک، به راست یا چپ بچرخد در حالی که به اپراتور این امکان را می دهد تا در یک خط مستقیم حرکت کند. لیفتراک های مفصلی برای بارگیری و تخلیه ماشین های یدکی در انبارها، فضاهای کوچک تر، واحدهای سردخانه و نیز کارخانه ها مناسب هستند.

لیفتراک مفصلی

  • لیفتراک تعادلی (Balancing forklift):

بالابر تعادلی یکی از پرکاربردترین بالابرها برای انبارها و کارخانه های داخلی است. این نوع لیفتراک دارای چنگال در جلو و وزنه در پشت است که بار سنگین را متعادل می کند. لیفتراک تعادلی در دو مدل عرضه می گردند: مدل سه چرخ که، دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب داشته و قدرت مانور قابل توجهی را به اپراتور می دهد و مدل های چهار چرخ که پایداری بیشتر و حداکثر ظرفیت بار را فراهم می کنند و استفاده متداول تری را نسبت به سه چرخ دارد. علاوه بر این دو مدل، نوعی لیفتراک تعادلی ایستاده وجود دارد که به اپراتورها اجازه ورود و خروج را حین استفاده می دهد. لیفتراک تعادل در مراکز نگهداری و توزیع در فضای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

لیفتراک تعادلی

  • لیفتراک صنعتی (Industrial forklift):

یک لیفتراک صنعتی می تواند بار سنگین تری را نسبت به لیفتراک معمولی با حداکثر ظرفیت حمل تا 30000 پوند بلند کند و به دلیل اندازه آن پایداری بالایی را ارائه می دهد. این لیفتراک ها دارای عملکرد ترکیبی انباری و بالابر با ظرفیت بالا هستند و در مقایسه با لیفتراک تلسکوپی انعطاف پذیر نیستند. لیفتراک های صنعتی به طور کلی در انبارهای بزرگ مفید هستند و به این صورت طبقه بندی می شوند:

  • لیفتراک های باریک آهنی و برقی
  • لیفتراک حاوی موتورهای دستی
  • لیفتراک های حاوی رایدر دستی

لیفتراک صنعتی

  • لیفتراک ضد انفجار (Explosion Proof Lift Trucks):

لیفتراک های ضد انفجار برای کارهایی استفاده می شوند که احتمال خطر آتش سوزی یا انفجار در محل ذخیره و انبارسازی آن ها وجود دارد. لیفتراک های ضد انفجار در تولید، جابجایی، پردازش و ذخیره سازی عطر، لوازم آرایشی، جوهر چاپ، مواد دارویی، رنگ ها و لاستیک ها، پتروشیمی، غذا و نوشیدنی مفید خواهند بود، جایی که تولید مواد شیمیایی مختلف می تواند باعث انفجار یا آتش سوزی شود. برای مثال در یک کارخانه تولید رنگ که محل نگهداری مواد شیمیایی است، استفاده از این نوع بالابر حائز اهمیت است.

قرار گرفتن در معرض گازهای انفجاری و گرد و غبار قابل احتراق می تواند منجر به وضعیت فاجعه آمیزی با تجهیزات غیرمنطبق با این شرایط شود. صنایعی مانند هوافضا، خودروسازی، شیمیایی، ساخت و ساز، مواد غذایی، رنگ، داروسازی، پلاستیک و غیره نیاز به استفاده از لیفتراک ضد انفجار دارند. لیفتراک ضد انفجار، یک کامیون با نیروی الکتریکی است که به گونه‌ای طراحی، ساخته و مونتاژ شده است که حداکثر حفاظت و ایمنی را برای افراد و اموال در صورت انفجار تضمین می‌کند.

لیفتراک ضد انفجار

  • لیفتراک مارینا (Forklift marina):

لیفتراک های مارینا (لیفتراک مخصوص صنعت دریایی) برای بلند کردن و حمل قایق های با ظرفیت بالا به داخل و خارج از انبارها مفید هستند. این لیفتراک دارای دکل لیفتراک های بلند، وزنه های ضد وزنی سنگین و رنگ مخصوص هستند. چنگال های بالابر مارینا معمولاً از لاستیک ساخته شده اند تا در برابر ماهیت مخرب آب دریا بر روی فلزات معمولی، مقاومت کنند. لیفتراک های مارینا در اسکله ها و مکان های انبارسازی قایق بسیار مفید هستند.

لیفتراک مارینا

جمع بندی

با توجه به مطالب فوق، لیفتراک های مختلفی با توجه به پیشرفت تکنولوژی صنعتی برای پیشبرد بهتر امور، در بازار فعلی طراحی و ساخته می شوند که قادر به رفع نیاز خریداران هستند. لیفتراک ماشینی است که با توجه به نوع فعالیت برای حمل و نقل، انبارداری و جابجایی های سنگین در اشکال و ظرفیت های متنوعی تولید می گردند که متناسب با محیط و نوع فعالیت، انتخاب و به کار گرفته می شوند و شما می توانید متناسب با نوع کاربرد و مقدار بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. یک نکته قابل توجه نحوه استفاده از آن هاست که نیازمند آموزش و کسب مهارت می باشد.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366