سرویس و نگهداری بلبرینگ دکل لیفتراک

سرویس و نگهداری بلبرینگ دکل لیفتراک

استفاده از بلبرینگ دکل لیفتراک جلوگیری ساییدگی و خوردگی قطعاتی است که در دکل لیفتراک تعبیه شده اند. برای اینکه کارکرد لیفتراک به درستی انجام شود و و اختلالی در کار این ماشین صنعتی ایجاد نشود؛ لازم است تا سرویس و نگهداری بلبرینگ دکل لیفتراک به درستی انجام شود. در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر توضیحی درباره بلیرینگ دکل لیفتراک، به نحوه سرویس و نگهداری آن بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با بلبرینگ دکل لیفتراک

بلبرینگ دکل لیفتراک نوعی متفاوت از بلبرینگ ها بوده که برای این ماشین صنعتی تولید و طراحی شده است. همانطور که گفته شد، این قطعه و یاتاقان دکل لیفتراک از ساییدگی قطعات دکل جلوگیری می کند در نتیجه ی مقایسه با سایر بلبرینگ ها نشان می دهد که مقاومت و استحکام این قطعه متفاوت بوده و میزان تحمل آن در برابر فشارهای مضاعف بیشتر است. علاوه بر این مواردی که گفته شد؛ این نوع بلبرینگ نقش بسیاری دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

وظیفه ی بلبرینگ دکل در لیفتراک

وظیفه ی بلبرینگ دکل در لیفتراک

نقش و وظیفه ی بلبرینگ دکل در لیفتراک

وظیفه ی دکل لیفتراک، بالا بردن و کاهش بار لیفتراک بوده و برای ایجاد امکان کنترل افقی دکل نیز دارای ریل‌های به‌هم پیوسته است. در مقایسه با سایر بلبرینگ ها، بلبرینگ دکل لیفتراک وزن و فشار بیشتری را روی خود تحمل می کنند. به همین دلیل کیفیت، راندمان و کارایی بلبرینگ دکل در مدت زمان کوتاه تری ممکن است به شدت کاهش یابد. بسته به مدل لیفتراک و برند آن، بلبرینگ دکل لیفتراک متفاوت می باشد اما همگی در نحوه ی عملکرد به هم شبیه هستند.

نحوه عملکرد بلبرینگ دکل لیفتراک

دکل لیفتراک از اجزای زیادی تشکیل شده است. این اجزا شامل چرخ دنده‌ها، بلبرینگ، غلطک و بوشینگ هستند. همه این اجزا با هم کار می‌کنند و دکل تسمه‌ها را حرکت می ‌دهد  .اما در بخش حلقه‌های بیرونی، بلبرینگ‌هایی تعبیه شده است که فشار وارد بر اجزای دیگر را کم کرده و از ساییده شدن و خراب شدن دیگر اجزای در حال حرکت جلوگیری می‌کند. برخی اوقات به دلیل نامرغوب بودن جنس بلبرینگ، در حین کار شکسته و حتی باعث از کار افتادن کل عملکرد دکل لیفتراک می‌شود.

سرویس و نگهداری بلبرینگ دکل لیفتراک

بیشتر بلبرینگ های دکل لیفتراک، روغن کاری و آب بندی می شوند تا از ورود آلودگی به قطعات جلوگیری شود. اما ممکن است با گذشت زمان، این روغن کاری از بین رفته و اصطحکاک بلبرینگ با سایر قطعات بیشتر شود که این امر منجر به آسیب سایر قطعات می شود. همچنین عدم آب کاری و روغن کاری به موقع، آلودگی را به این وسیله وارد می کند. برای کنترل آلودگی، روانکاری یکی از ساده ترین راه ها برای به حداکثر رساندن عملکرد این بلبرینگ است.

بهتر است در فواصل مساوی، سرویس بلبرینگ دکل لیفتراک را به متخصص این حوزه بسپارید تا به درستی انجام شود؛ زیرا دکل این ماشین صنعتی یکی از پرکاربرد ترین و مهمترین قطعات بوده که کار اصلی لیفتراک بر عهده آن می باشد. در صورتی که در قطعات آن اختلالی ایجاد شود، جابجایی اجسام ممکن نبوده که می تواند بر کسب و کار افراد هم تاثیر منفی بگذارد. عدم سرویس به موقع هزینه های بسیاری برای تعویض این قطعه ایجاد می کند. اما سوال بسیاری از افراد این است که سرویس و نگهداری بلبرینگ دکل لیفتراک چگونه انجام می شود که در ادامه به آن پرداخته می شود.

نحوه سرویس بلبرینگ دکل در لیفتراک

برای سرویس و نگهداری بلبرینگ دکل لیفتراک، ابتدا درپوش بلبرینگ را باز کرده و میزان سایش بلبرینگ را بررسی کنید. اگر مطمئن شدید که این قطعه آسیب ندیده است، سرویس کردن بلبرینگ را می توانید آغاز کنید. برای این کار لازم است ابتدا میله اجکتور را تنظیم کرده و یاتاقان آن را برگردانید تا روغن از بلبرینگ سرریز شود. سپس بلبرینگ را کمی بچرخانید و به آن روغن اضافه کنید. این کار  را تکرار کرده تا  کاملا بلبرینگ روغن کاری شود. در صورتی که پس از بررسی بلبرینگ، مطمئن شدید که دچار خرابی یا آسیب دیدگی شده است؛ بهتر است اقدام به تعویض این قطعه کنید. برای تعویض آن می توانید از طریق فروشگاه های تخصصی خریداری کنید تا محصول اورجینال را به شما ارائه دهند.

نحوه سرویس بلبرینگ دکل لیفترک

نحوه سرویس بلبرینگ دکل لیفترک

سخن پایانی

در این مطلب به توضیحی درباره سرویس و نگهداری بلبرینگ دکل لیفتراک و نحوه سرویس آن پرداختیم. همانطور که می دانید این قطعه نقش بسیار مهمی در عملکرد لیفتراک دارد که ممکن است با آسیب به آن علاوه بر اختلال در فعالیت این ماشین صنعتی، بر کسب و کار شما نیز آسیب بزند. دکل ها وظیفه ی بالا و پایین بردن اجسام دارند که با خرابی قطعات آن می تواند منجر به سقوط اجسام شده و به آن ها آسیب زده و خسارت بسیاری برای شما به جا بگذارد. در صورتی که تمایل به سرویس و نگهداری پیش از خرابی بلبرینگ دکل لیفتراک دارید، می توانید به تعمیرکاران متخصص سپرده و در فواصل تعیین شده، سرویس و روغن کاری آن انجام دهند.

سوالات متداول سرویس و نگهداری بلبرینگ دکل لیفتراک

  1. روغن کاری بلبرینگ دکل به جه دلیل انجام می شود؟
    برای کنترل ورود آلودگی به این قطعه، روغن کاری از اصلی ترین کار برای نگهداری از این قطعه می باشد.
  2. هدف از تعبیه کردن بلبرینگ دکل لیفتراک چیست؟
    هدف از قرار دادن بلبرینگ، جلوگیری از ساییدگی سایر قطعات در دکل لیفتراک می باشد.
  3. برای شروع سرویس بلبرینگ دکل لیفتراک چه بررسی باید انجام شود؟
    باید در ابتدای کار میزان سایش را بررسی کنید و در صورتی که سایشی در بلبرینگ لیفتراک رخ نداده باشد؛ می توانید سرویس کردن بلبرینگ را شروع کنید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09354244366